Programy motywacyjne – sposób na motywowanie pracowników

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Programy motywacyjne działają w zbliżony sposób co programy lojalnościowe i skupiają się na motywowaniu uczestników poprzez dodatkowe wynagradzanie sukcesów czy realizacji celów. Motywowanie pracowników to jedno z kluczowych zagadnień, z którymi borykają się menedżerowie firm na co dzień. Choć wiele zależy od indywidualnych cech pracownika, istnieją narzędzia, które mogą przyczynić się do zwiększenia jego zaangażowania i motywacji.

Rodzaje nagród w programach motywacyjnych

Programy motywacyjne mogą przybierać różne formy, w zależności od branży i charakteru firmy. Ich stałym elementem są natomiast nagrody. Najczęściej stosowane są nagrody niefinansowe, takie jak np. dni wolne od pracy oraz rzeczowe. Działania te mają na celu pokazanie pracownikom, że ich wkład w firmę jest doceniany. Dzięki temu zespoły mają większą motywację do pracy i chętniej angażują się w realizację projektów. Zmotywowany pracownik to większy zysk dla firmy.

Do najpopularniejszych rodzajów nagród w programach motywacyjnych zaliczamy:

  • vouchery na zakupy i usługi firmowe
  • bilety na różnego rodzaju wydarzenia kulturalne
  • vouchery do SPA, a także do centrów sportowych
  • wycieczki krajowe i zagraniczne
  • karty podarunkowe
  • dodatkowe szkolenia i kursy, udział w wydarzeniach branżowych
  • nagrody niematerialne, takie jak wyróżnienie na forum firmy, dodatkowe dni wolne od pracy, pierwszeństwo w deklarowaniu urlopu, elastyczny grafik itp.

Grywalizacja a motywowanie pracowników

Każdy z nas miał kiedyś do czynienia z grami. Niezależnie czy były to planszówki czy gry komputerowe, wprowadzają nas one do swojego świata, angażują i wzbudzają ducha rywalizacji, który motywuje nas do walki o zwycięstwo. Dodawanie mechaniki znanej z gier do innych obszarów naszego życia nazywamy grywalizacją. Jednym z tych obszarów są programy motywacyjne. Dzięki elementom znanym z gier, takim jak rankingi, punkty czy nagrody wdrażanym do programów motywacyjnych można skutecznie motywować i angażować pracowników w realizację celów biznesowych.

Grywalizacja pozwala projektować pozytywne zachowania pracowników, a odpowiednio dobrane mechanizmy i nagrody budują ich długofalowe zaangażowanie w osiąganie coraz lepszych wyników. Kluczowym elementem grywalizacji jest wprowadzenie dobrej zabawy do czynności, które dotychczas wydawały się pracownikom nieciekawe, bo to właśnie przyjemność „gry” sprawia, że pojawiają się emocje i zaangażowanie w wykonywanie wplecionych w fabułę zadań.

Eksperci potwierdzają, że wprowadzenie elementów znanych nam z gier do programów motywacyjnych prowadzi do skłonienia pracowników do podjęcia się zadań, których w innym przypadku nie chcieliby się podjąć. Co więcej, mechanikę grywalizacji można wykorzystać także w innych obszarach, takich jak marketing, edukacja czy wsparcie sprzedaży. Więcej informacji na temat grywalizacji w biznesie znajdziesz na stronie https://yesindeed.pl

Jasne zasady i równe szanse to klucz do sukcesu programu motywacyjnego

Jednym z ważniejszych aspektów programów motywacyjnych są są jasne zasady i równe szanse dla wszystkich pracowników. Nagrody powinny być uzależnione od osiąganych wyników i nie powinny być przyznawane na podstawie subiektywnych opinii przełożonych. Ważne także, aby wyznaczane cele były dopasowane do jednostki, dzięki czemu każdy uczestnik programu ma szansę na ich realizację. Jasne warunki przyznawania nagród i ich przestrzeganie pozytywnie wpływa na morale pracowników i poprawia ich zaangażowanie.

Zalety organizacji programów motywacyjnych

Programy motywacyjne mają wiele zalet. Przede wszystkim, przyczyniają się do zwiększenia motywacji pracowników i pozytywnie wpływają na ich zaangażowanie w wykonywanie zadań. Dzięki temu firmy osiągają lepsze wyniki i zyskują przewagę konkurencyjną na rynku. Dodatkowo, programy motywacyjne zwiększają satysfakcję pracowników i wpływają na pozytywny wizerunek firmy.

Fot.: materiał Klienta

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*