Rekrutacja w social mediach. Czy to działa?

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Firmy najczęściej korzystają z mediów społecznościowych, aby promować swoje produkty i usługi. Jednak to także coraz bardziej popularne narzędzie poszukiwania nowych pracowników.

Takie podejście do rekrutacji jest podyktowane stanem obecnego rynku pracy, na którym powoli zaczynają przeważać tzw. millenialsi. Znaczna część życia tego pokolenia toczy się w mediach społecznościowych, we wszystkich aspektach i sferach, także w poszukiwaniu nowych możliwości zatrudnienia, dlatego najlepszym sposobem na dotarcie do pokolenia Y są właśnie media społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram czy LinkedIn, nieco rzadziej także Snapchat i TikTok.

Na czym to polega?

Rekrutacja w mediach społecznościowych to wyszukiwanie kandydatów za pomocą platform społecznościowych, które pełnią rolę bazy danych talentów, lub publikowanie informacji o otwartych ofertach pracy i wolnych stanowiskach. To także wszystkie działania w social mediach nakierowane na utrzymanie kontaktu z potencjalnymi pracownikami. 

Taka praktyka pozwala identyfikować i zatrudniać aktywnych (poszukujących pracy) oraz pasywnych kandydatów (takich, którzy aktualnie pracy nie szukają) za pośrednictwem platform, na których są obecni. Rekruterzy mogą również badać profile potencjalnych kandydatów w mediach społecznościowych, aby dowiedzieć się o nich czegoś więcej.

Jak szukać pracowników w mediach społecznościowych?

Efektywna rekrutacja w social media wychodzi daleko poza zwykłe opublikowanie oferty lub przejrzenie profili potencjalnych kandydatów. Powinny składać się na nią inne działania, nakierowane na budowanie wizerunku firmy jako dobrego pracodawcy oraz utrzymanie zainteresowania odbiorców, wśród których mogą znajdować się potencjalni przyszli pracownicy. Nie musisz ograniczać się do jednego kierunku działania. Im więcej ich wdrożysz, tym skuteczniejsza będzie rekrutacja i większy wybór kandydatów.

Buduj reputację swojej firmy w Internecie

Zbuduj wizerunek swojej marki w sieci. Stań się autorytetem w swojej dziedzinie i zostań firmą, o której wszyscy wiedzą i dla której będą chcieli pracować. 

Użyj wideo do interakcji z kandydatami

Wideo to medium, z którym użytkownicy wchodzą w interakcje 10 razy częściej niż z jakąkolwiek inną treścią. Dzięki połączeniu komunikatów werbalnych, mowy ciała i elementów wizualnych, które może obejmować wideo, będziesz w stanie przekazać znacznie więcej informacji. 

Zaangażuj pracowników do udostępniania postów

Oprzyj się na istniejącej sieci pracowników, aby dotrzeć do większej ilości odbiorców. Poproś swoich pracowników, aby wzięli udział w procesie rekrutacji i udostępnili posty na swoich kontach w mediach społecznościowych. Nigdy nie lekceważ potęgi osobistych rekomendacji.

Udostępniaj wysokiej jakości content

Jeśli udostępniasz treści, upewnij się, że nie wyglądają jak spam. Bądź na bieżąco z kwestiami, które interesują Twoich odbiorców i udzielaj odpowiedzi na nie w odpowiednim czasie. Twój content powinien być zabawny, przydatny i interesujący, jeśli chcesz, by ludzie się nim dzielili.

Buduj społeczność

Stwórz społeczność ludzi podobnie myślących i o podobnych zainteresowaniach. Rozpocznij dialog i kontynuuj go. Porozmawiaj z odbiorcami o firmie, korzyściach i możliwościach pracy w niej. Bądź aktywny i wyjdź na spotkanie publiczności. Nie czekaj, aż ona przyjdzie do Ciebie.

Zalety rekrutacji w social mediach

Jeśli nadal nie jesteś przekonany, czy strategia wyszukiwania pracowników w mediach społecznościowych jest dobrym pomysłem, weź pod uwagę zalety tego rozwiązania:

  • możliwość dotarcia do trudno dostępnych, pasywnych kandydatów;
  • wgląd w profile potencjalnych klientów i zaczerpnięcie o nich informacji;
  • niskie lub prawie zerowe koszty realizacji – wszystko, co musisz zainwestować, to Twój czas.

Czy rekrutacja w social mediach przynosi efekty? 

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ jej sukces zależy od wielu czynników. Nie zapominaj, że strategia wyszukiwania pracowników w mediach społecznościowych musi być dobrze przemyślana i zaplanowana z wyprzedzeniem, aby wyznaczyć odbiorców docelowych i znaleźć miejsca w sieci, w których spędzają czas. To pozwoli na wybranie odpowiednich kanałów społecznościowych. Warto zgłębić temat i sprawdzić, jak z tych możliwości korzystają inne firmy.

Na przykład mBank po raz kolejny prowadzi rekrutację opatrzoną hashtagiem #BankoweTalenty. Głównym odbiorcą są studenci, dlatego kampania prowadzona jest głównie na Facebooku. Co roku motyw przewodni kampani jest inny – w 2013 była to muzyka, w 2014 media społecznościowe, a w 2015 jedzenie. W tym roku jest to sport i aktywność fizyczna.

Agencja reklamowa Oglivy do rekrutacji wykorzystała media społecznościowe i YouTube. Kampania „Jak znaleźć najlepszego sprzedawcę na świecie” wymagała od kandydatów nagrania i przesłania krótkiego filmiku, na którym sprzedają cegłę. Tym kreatywnym podejściem firma zapewniła sobie ogromną ilość udostępnień i większe zasięgi.

HCL Technologies w 2014 roku przeprowadziła rekrutację w całości na Twitterze, gdzie przez trzy tygodnie publikowała zadania dla kandydatów z oznaczeniem #CoolestInterviewEver. Efekt? Nowi pracownicy i 25% więcej obserwujących!

Zdjęcie główne artykułu: fot. William Iven, źródło: unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*