Aby praca w zespole przebiegała bez zastrzeżeń, ważne jest właściwe zarządzanie pracownikami. Czym jest cykl Deminga i w jaki sposób może wpłynąć na zarządzanie zespołem?
Cykl Deminga – znany również jako PDCA, koło Deminga lub pętla Deminga – jest koncepcją zarządzania stworzoną przez amerykańskiego statystyka zwanego również „guru jakości”. Cykl PDCA jest skrótem od pierwszych liter angielskich słów: plan, do, check, action, które oznaczają: planuj, wykonuj, sprawdź, popraw. Koło Deminga zakłada cykliczną realizację wszystkich czterech etapów i ich powtarzalność. Cykl PDCA występuje w dwóch wersjach: popularnej i oryginalnej.
Popularna wersja cyklu Deminga została rozpowszechniona głównie w kręgach, w których wyznawane są filozofia jakości bazującej na ciągłym doskonaleniu oraz norma ISO dotycząca zarządzania jakością. W tej wersji cykl opiera się na następujących po sobie czterech działaniach:
Po koniec swojego życia Deming rozszerzył interpretację punktu trzeciego, czyli „check”, ponieważ bardzo wiele osób opuszczało sprawdzanie, które powinno zawierać również projektowanie eksperymentów (Design of Experiments, w skrócie DOE).
Metoda projektowania eksperymentów polega na stworzeniu matematycznego wzoru, którego podstawą są dane z eksperymentu, za pomocą których można obliczyć optymalizację produktów i procesów, bez potrzeby ciągłych doświadczeń. Tym samym wersja PDCA została zmieniona na PDSA, która również opiera się na następujących po sobie czterech działaniach:
1. „Nikt nie zrobi tego lepiej niż ja – szef”
Brak pracy zespołowej i błędne założenie, że żaden pracownik nie zrobi tego lepiej niż „ja-szef” – wiele osób nie umie delegować zadań podwładnym.
2. „Przecież o tym już mówiłem dawno temu”
Bardzo często okazuje się, że wszyscy wiedzą, jak mają coś robić, lecz nikt tego nie robi. Menadżerowie omawiają plany, gratulują zespołowi pomysłów i na tym się kończy. Nie ma przejścia do wprowadzenia planu w życie.
3. „Nieważne jak, ważne, że działa”
W cyklu Deminga nie ma miejsca na prowizorki. Powinno być eksperymentowanie, aby działanie przynosiło jak najlepsze wyniki.
4. „Brak weryfikacji działań”
Coraz częściej nie ma żadnych chętnych do sprawdzenia, czy wprowadzony plan działa zgodnie z oczekiwaniami. Dane powinny być zbierane przed i po wprowadzaniu planu w życie, tylko w ten sposób można stwierdzić, czy wszystko odbywa się zgodnie z założeniem.
5. „Rozwiązania nieadekwatne do problemu”
Rozwiązanie powinno być zawsze adekwatne do problemu. Nierzadko zdarza się, że rozwiązanie nie jest odpowiedzią na problem.
Zdjęcie główne artykułu: fot. solidcolours / iStock / Getty Images Plus / Getty Images