Jak zbudować odpowiedzialny biznes, czyli kilka trików CSR

Potrzebujesz ok. 6 min. aby przeczytać ten wpis

CSR dla większości firm jest jedynie sposobem na ocieplenie wizerunku, jednak prowadzony stale i konsekwentnie może przynieść niewymierne korzyści.

Corporate Social Responsibility (CSR), czyli społeczna odpowiedzialność biznesu. Zgodnie z tą koncepcją firma, jako jednostka społeczna, powinna w swojej strategii uwzględniać interesy całego społeczeństwa, budować relacje z różnymi grupami społecznymi i działać na rzecz ochrony środowiska. A jak jest w praktyce?

Jakie korzyści daje CSR?

Sama koncepcja CSR jest bardzo szeroka i daje biznesom wiele możliwości, a przy tym ogromne korzyści. Prowadzenie strategii CSR pozytywnie wpływa na wizerunek firmy i wzmacnia jej więzi z klientami. W ostateczności przekłada się to na realne zyski i umocnienie pozycji na rynku. 

Konsumenci są coraz bardziej świadomi i chętniej korzystają z usług i produktów tych firm, które angażują się w ochronę środowiska, działają charytatywnie czy finansują różnego rodzaju akcje społeczne, wydarzenia kulturalne lub programy edukacyjne i rozwojowe dla szkół.

Zebranie firmowe
(fot. Campaign Creators, źródło: unsplash.com)

CSR ma niebagatelne znaczenie także w tworzeniu silnych relacji z pracownikami – to w końcu oni aktywnie uczestniczą w społecznych działaniach i akcjach firmy, które często dają im poczucie osobistej satysfakcji i spełnienia. W ten sposób CSR wpisuje się w koncepcję pracodawcy z wyboru, czyli takiego, który jest atrakcyjny dla pracowników i który na długo zyskuje ich lojalność i oddanie.

Warto tworzyć i udostępniać podsumowania przeprowadzonych w ramach CSR akcji, by dodać firmie wiarygodności. Nasze działania nie muszą być obliczone na wielką skalę, ważne by były stałe i regularne – przyniesie to zdecydowanie lepsze efekty od przypadkowych inicjatyw.

Kilka pomysłów

Jeśli sądzisz, że CSR wymaga dużych nakładów finansowych, to jesteś w błędzie. Dużo większą wartość w tej kwestii przedstawiają Twoi pracownicy, którzy swoim zaangażowaniem mogą być nieocenioną siłą napędową wszystkich akcji. W tym wypadku chcieć znaczy móc. A co konkretnie możecie razem zrobić?

Działania na rzecz środowiska

Kobieta z liściem w ręku
(fot. Mert Guller, źródło: unsplash.com)

Bycie eko jest nie tylko modne, lecz także konieczne. Wprowadź w firmie ekologiczne zasady – segregacja śmieci, korzystanie z papieru z recyklingu, dbanie o oszczędność wody i prądu. Wprowadź eko zamienniki wszędzie tam, gdzie używacie plastików. Możesz też zorganizować firmową akcję sprzątania jakiegoś miejsca w okolicy lub nasadzania drzew. Zadbaj też o stojak na rowery pod siedzibą firmy, by zachęcić pracowników do wybierania tego środka transportu zamiast samochodu.  

Szlachetne zdrowie

Dbaj o zdrowie swoich pracowników i promuj zdrowy styl życia. Możesz regularnie organizować firmowe zajęcia np. z jogi lub fitness. Zapewnij pracownikom dostęp do świeżej wody i owoców. Zaproponuj, by zespół zaangażował się w bieg charytatywny lub w akcję krwiodawstwa.

Pomoc najmłodszym

Wspieraj lokalne szkoły i przedszkola, np. organizując edukacyjne konkursy dla dzieci i młodzieży. Zachęć swoich pracowników do wolontariatu w takich miejscach jak świetlice środowiskowe, których podopieczni potrzebują główne pomocy w nauce, ale też zwykłego towarzystwa do zabawy.

Możesz zarządzić firmową zbiórkę rzeczy i pieniędzy dla miejscowego domu dziecka. Taka pomoc jest szczególnie ważna w okresie świąt – dzieciaki zwykle mają skromne życzenia, a Twoja firma może zabawić się w św. Mikołaja i spełnić je.

Na ratunek zwierzętom

Możesz zaangażować swój zespół w pracę wolontariacką w schronisku, gdzie setki psów czeka na towarzystwo człowieka i porządny spacer. Jako firma możecie też „adoptować” podopiecznego zoo lub azylu dla zwierząt i finansować jego utrzymanie oraz opiekę medyczną.

Pies za kratkami
(fot. Sheri Hooley, źródło: unsplash.com)

Innym ciekawym pomysłem jest przekazanie fantów na specjalne bazarki organizowane przez różne mniejsze fundacje prozwierzęce. Pieniądze ze sprzedaży takich fantów w całości są przeznaczane na leczenie podopiecznych danej fundacji i pokrywanie najważniejszych wydatków. Możesz też zorganizować zbiórkę na rzecz schroniska, jednak upewnij się wcześniej, czego dokładnie potrzebują jego czworonożni mieszkańcy.

Pomoc seniorom

Skontaktuj się z klubami seniora lub domami starców i dowiedz się, czego potrzebują ich podopieczni. Może wraz z zespołem przygotujesz dla nich warsztaty, na których pokażesz jak korzystać z telefonu i innych nowoczesnych urządzeń? Możesz też zafundować obiady dla seniorów albo opłacić tzw. obiady zawieszone w lokalu, który daje taką możliwość. Jednak dla wielu seniorów najlepsze, co możesz im zaoferować, to czas spędzony wspólnie na spokojnej rozmowie.

Włączcie się w istniejące akcje

W każdym z wymienionych obszarów możesz zaangażować swoją firmę w akcje różnych fundacji i organizacji. Wachlarz możliwości jest ogromny. WOŚP i Szlachetna Paczka to oczywiście najpopularniejsze opcje, ale możesz też wesprzeć działania Caritasu, Fundacji Mam Marzenie, Polskiego Czerwonego Krzyża, WWF, Polskiej Organizacji Humanitarnej czy Fundacji Jimbo. Jest naprawdę wiele wspaniałych akcji sezonowych, w których Ty i Twój zespół możecie wziąć udział. 

CSR w dobie pandemii

Takie działania mają szczególne znaczenie w momentach kryzysowych. To właśnie wtedy poczucie wspólnoty i społecznej odpowiedzialności budzi się w nas z całą mocą. Pandemia nie jest w tej kwestii wyjątkiem.

Małe i duże firmy angażują się w walkę z koronawirusem oraz wspieranie najbardziej potrzebujących, poprzez takie działania jak:

  • przekazywanie szpitalom środków finansowych na walkę z pandemią, np. Fundacja Orlen, Bank Pekao, Tauron, sieć Żabka Polska i wiele innych;
  • szycie maseczek, np. ETNOszafa czy Cosy Cott,
  • dostarczanie posiłków do szpitali, np. w akcji #WzywamyPosiłki wzięły udział AmRest, McDonalds, Maczfit i inni;
  • przeznaczanie na walkę z covidem części dochodów ze sprzedaży produktów, np. Ochnik;
  • wspomaganie lokalnych biznesów i gastronomii; wiele lokali zaangażowało się w akcję, która polegała na polecaniu konkurencji lub innych ulubionych miejsc: kawiarni, cukierni, pubów, sklepów, kwiaciarni itd.;
  • zapewnienie dzieciom sprzętu do nauki zdalnej, np. SALESmanago;
  • organizowanie posiłków i zakupów z dostawą do domu dla osób starszych i tych z grup największego ryzyka;
  • wspieranie zdrowia psychicznego osób zamkniętych w domach, np. EMPIK i udostępnianie darmowych treści.

Odpowiedzialny biznes jest więc biznesem nakierowanym na człowieka, zaangażowanym i świadomym społecznie, empatycznym i reagującym na potrzeby otoczenia. Mądry, ale też prowadzony z sercem, CSR może być kluczem do sukcesu firmy. Żyjemy w czasach, w których jak nas widzą, tak nas piszą, a reputacja to coś, czego nie kupimy za żadne pieniądze.

Źródło główne artykułu: fot. krakenimages, źródło: unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*