Udział największych światowych marek w kampaniach charytatywnych zyskuje coraz większą popularność. Kultura odpowiedzialności społecznej przynosi korzyści nie tylko potrzebującym, ale także firmom.
Wiele osób uważa, że działalność charytatywna biznesu kończy się na przekazaniu pieniędzy na konkretne cele i fundacje. Jednak jest to duże uproszczenie, bo firmy w samej Polsce podchodzą do kwestii dobroczynności bardzo kreatywnie – organizują ciekawe akcje, wspierają fundacje, angażują pracowników i klientów. A pomagać może każdy, wystarczy chcieć. Oto kilka inspirujących przykładów.
WWF działa przede wszystkim na rzecz ochrony zwierząt i środowiska, dlatego to właśnie w tym obszarze realizowane są akcje we współpracy z biznesem. Jedną z nich była akcja zorganizowana z marką BYTOM, która stworzyła dwie kolekcje z tkanin przyjaznych środowisku – „Wilk z Polski” i „Ptaki Karpat”. Dochód z ich sprzedaży przeznaczyła na programy ochrony przyrody WWF.
Inną ciekawą inicjatywą była #PiątkaDlaRysia przeprowadzona we współpracy z Nat Geo Wild. Użytkownicy mogli przesyłać zdjęcia swoich zwierzaków, które stawały się częścią większej mozaiki przedstawiającej rysia nizinnego. Za każde zdjęcie Nat Geo Wild wpłaciło 5 zł na jego ochronę.
Kompania Piwowarska działa charytatywnie na rzecz środowiska już od wielu lat. Stale współpracuje także z WWF, której przekazała milion złotych na ochronę wilka, rysia, sóweczki oraz najcenniejszych polskich lasów. Na tym jednak firma nie poprzestała – ostatnio Fundusz Żubra wsparł Biebrzański Park Narodowy w akcji wykupywania prywatnych gruntów leśnych, które objęte mają zostać większą ochroną.
Lista placówek, którym pomogło Wydawnictwo Edgar, jest naprawdę długa. Akcje firmy najczęściej opierają się na przekazaniu gier oraz książek podopiecznym domów dziecka, szpitali, hospicjów oraz fundacji. Edgar angażuje się także w działania WOŚP oraz Wielką Zbiórkę Książek. Oprócz tego zachęca swoich klientów do aktywnego udziału w akcjach.
Charytatywne biegi firmowe to wspaniała okazja, by zintegrować zespół i zrobić coś dobrego. Nic dziwnego, że w corocznej największej imprezie tego typu biorą udział tacy giganci jak Kaufland, PKP Intercity, Auchan, ING, Leroy Merlin czy Toyota. „Wybiegane” pieniądze przeznaczone zostają na pomoc podopiecznym Fundacji Everest.
Lidl, Biedronka czy Auchan regularnie organizują w swoich marketach zbiórki żywności, w które mogą włączyć się także klienci. Firmy przekazują do Banku Żywności również produkty niesprzedane, ale wciąż przydatne do spożycia. Nierzadko w sklepach pojawiają się także towary i okazje specjalne, z których dochód zostaje przekazany na cele dobroczynne.
Fundacja grupy ubezpieczeniowej Aviva od lat współpracuje z Polskim Komitetem Paraolimpijskim, finansując program stypendialny dla niepełnosprawnych sportowców oraz ich trenerów. Firma aktywnie działa też na rzecz podniesienia świadomości społecznej w kwestii niepełnosprawności.
Starbucks rozpoczął współpracę z fundacją Mermaids, która od 1995 roku wspiera dzieci i młodzież LGBT+ oraz ich rodziny. Sieć kawiarni wprowadziła do swojej oferty ciastka w kształcie syren, a dochód ich sprzedaży przekazała na sfinansowanie całodobowej infolinii Mermaids. Równocześnie ruszyła kampania reklamowa, promująca prawa mniejszości seksualnych.
Zdj. główne: British Library/unsplash.com