Employee Advocacy to ostatnio jedno z najmodniejszych haseł w dziedzinie zarządzania i marketingu. Pomimo rosnącej popularności nadal wiele marek nie wykorzystuje potencjału swoich pracowników.
Chociaż koncepcja ta w różnych formach istnieje od dziesięcioleci, Internet i media społecznościowe zrewolucjonizowały ją i dały nowe możliwości rozwoju. W świetle tych zmian marki muszą przemyśleć sposób, w jaki podchodzą do tej kwestii i jak pracownicy mogą pomóc budować wizerunek marki.
Employee Advocacy – w skrócie
Jego istotą jest promowanie firmy przez jej pracowników. Taki pracownik-ambasador marki to osoba, która:
- generuje pozytywną ekspozycję i podnosi świadomość marki za pośrednictwem mediów cyfrowych lub kanałów offline;
- poleca produkty lub usługi firmy znajomemu lub członkowi rodziny;
- reprezentuje interesy firmy zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie;
- może pomóc w budowaniu własności pracowniczej organizacji;
- jest ekspertem od Twojego produktu lub usługi i może być wiarygodnym rzecznikiem Twojej firmy.
Czy to ma sens?
Niektóre marki zapewne zastanawiają się, czy warto inwestować w programy Employee Advocacy. Rzeczywistość pokazuje, że na coraz bardziej konkurencyjnym rynku pracy, a także w zaciętej walce o konsumenta, zaangażowanie pracowników może mieć kluczowe znaczenie.
Badania pokazują, że opinie pracowników o firmie i jej produktach mają ogromny wpływ na decyzje potencjalnych kandydatów oraz klientów. Aż 8 na 10 osób przyznaje, że bardziej ufa rekomendacjom od samych pracowników niż innym źródłom, np. dyrektorom i menedżerom wyższego szczebla.
Wśród głównych korzyści płynących z Employee Advocacy można wymienić:
- zwiększenie zasięgu firmy w mediach społecznościowych;
- poprawę kultury korporacyjnej i zaangażowania pracowników;
- nadawanie marce ludzkiej twarzy;
- większą widoczność, rozpoznawalność i lojalność wobec marki.
Statystycznie o Employee Advocacy
Jeśli nadal zastanawiasz się, czy warto zainwestować w Employee Advocacy, oto kilka ciekawych statystyk, które mogą rozwiać Twoje wątpliwości:
- zainteresowanie Employee Advocacy wzrosło o 191% od 2013 r.;
- treści marki są udostępniane 24 razy częściej, gdy dodają je pracownicy na swoich kontach (a nie konto firmowe);
- klienci z polecenia od pracownika-ambasadora mają o 37% wyższy wskaźnik retencji;
- 50% pracowników udostępniających treści w mediach społecznościowych publikuje informacje o swoim pracodawcy;
- szacuje się, że w każdej firmie 21% pracowników już w jakiś sposób jest ambasadorami marki, a dodatkowo 33% ma duży potencjał, aby nimi zostać;
- prawie 86% pracowników-ambasadorów twierdzi, że zaangażowanie w promowanie marki pozytywnie wpłynęło na ich karierę;
- komunikaty firmowe mają o 561% większe zasięgi, gdy są udostępniane przez pracowników;
- 33% pracowników przyznaje, że odpowiednie treści zachęcą ich do dzielenia się nimi z innymi;
- 33% osób publikuje wiadomości w mediach społecznościowych o swoim miejscu pracy bez żadnej zachęty ze strony pracodawcy;
- 85% ankietowanych absolwentów twierdzi, że przy wyborze firmy zwracają uwagę na to, jak potencjalny pracodawca traktuje pracowników.
Ambasador z wyboru
Kluczową cechą Employee advocacy jest dobrowolność zaangażowania pracowników. Pracodawca nie ma prawa zmusić ich, by np. publikowali treści na swoich prywatnych kontach w mediach społecznościowych. Więc jeśli nie kijem, to może marchewką? Niektóre firmy starają się zachęcić swój personel do działania atrakcyjnymi nagrodami i benefitami, jednak to również nie jest rozwiązanie.
Aby pracownicy chętnie i z własnej woli promowali Twoją firmę, muszą czuć, że ich działanie ma sens, że jest doceniane. Ważne jest, by włączać ich w procesy decyzyjne, dawać realny wpływ na rozwój i działania firmy. Employee Advocacy nie może być kolejnym obowiązkiem, tylko działaniem przynoszącym satysfakcję i radość, a przede wszystkim opartym na silnej i pełnej zaufania więzi z pracodawcą.
Pozwól pracownikom działać, nie naciskaj na nich i nie kontroluj ich na każdym kroku. Ustalcie wspólnie strategię, ale samo wykonanie pozostaw ambasadorowi marki. Niech poczuje, że ma moc i siłę sprawczą, a firma liczy się z jego zdaniem.
Dobrowolność promocji to gwarancja jej wiarygodności, a ta z kolei stanowi podstawową wartość Employee Advocacy.
Zdj. główne: Marvin Meyer/unsplash.com
Zostaw komentarz