Badania o employee advocacy. Byle bez presji!

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Employee Advocacy to ostatnio jedno z najmodniejszych haseł w dziedzinie zarządzania i marketingu. Pomimo rosnącej popularności nadal wiele marek nie wykorzystuje potencjału swoich pracowników.

Chociaż koncepcja ta w różnych formach istnieje od dziesięcioleci, Internet i media społecznościowe zrewolucjonizowały ją i dały nowe możliwości rozwoju. W świetle tych zmian marki muszą przemyśleć sposób, w jaki podchodzą do tej kwestii i jak pracownicy mogą pomóc budować wizerunek marki.

Employee Advocacy – w skrócie

Jego istotą jest promowanie firmy przez jej pracowników. Taki pracownik-ambasador marki to osoba, która:

  • generuje pozytywną ekspozycję i podnosi świadomość marki za pośrednictwem mediów cyfrowych lub kanałów offline;
  • poleca produkty lub usługi firmy znajomemu lub członkowi rodziny;
  • reprezentuje interesy firmy zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie;
  • może pomóc w budowaniu własności pracowniczej organizacji;
  • jest ekspertem od Twojego produktu lub usługi i może być wiarygodnym rzecznikiem Twojej firmy.

Czy to ma sens?

Niektóre marki zapewne zastanawiają się, czy warto inwestować w programy Employee Advocacy. Rzeczywistość pokazuje, że na coraz bardziej konkurencyjnym rynku pracy, a także w zaciętej walce o konsumenta, zaangażowanie pracowników może mieć kluczowe znaczenie.

Badania pokazują, że opinie pracowników o firmie i jej produktach mają ogromny wpływ na decyzje potencjalnych kandydatów oraz klientów. Aż 8 na 10 osób przyznaje, że bardziej ufa rekomendacjom od samych pracowników niż innym źródłom, np. dyrektorom i menedżerom wyższego szczebla.

Wśród głównych korzyści płynących z Employee Advocacy można wymienić:

  • zwiększenie zasięgu firmy w mediach społecznościowych;
  • poprawę kultury korporacyjnej i zaangażowania pracowników;
  • nadawanie marce ludzkiej twarzy;
  • większą widoczność, rozpoznawalność i lojalność wobec marki.

Statystycznie o Employee Advocacy

Jeśli nadal zastanawiasz się, czy warto zainwestować w Employee Advocacy, oto kilka ciekawych statystyk, które mogą rozwiać Twoje wątpliwości:

  • zainteresowanie Employee Advocacy wzrosło o 191% od 2013 r.;
  • treści marki są udostępniane 24 razy częściej, gdy dodają je pracownicy na swoich kontach (a nie konto firmowe);
  • klienci z polecenia od pracownika-ambasadora mają o 37% wyższy wskaźnik retencji;
  • 50% pracowników udostępniających treści w mediach społecznościowych publikuje informacje o swoim pracodawcy;
  • szacuje się, że w każdej firmie 21% pracowników już w jakiś sposób jest ambasadorami marki, a dodatkowo 33% ma duży potencjał, aby nimi zostać;
  • prawie 86% pracowników-ambasadorów twierdzi, że zaangażowanie w promowanie marki pozytywnie wpłynęło na ich karierę;
  • komunikaty firmowe mają o 561% większe zasięgi, gdy są udostępniane przez pracowników;
  • 33% pracowników przyznaje, że odpowiednie treści zachęcą ich do dzielenia się nimi z innymi;
  • 33% osób publikuje wiadomości w mediach społecznościowych o swoim miejscu pracy bez żadnej zachęty ze strony pracodawcy;
  • 85% ankietowanych absolwentów twierdzi, że przy wyborze firmy zwracają uwagę na to, jak potencjalny pracodawca traktuje pracowników.

Ambasador z wyboru

Kluczową cechą Employee advocacy jest dobrowolność zaangażowania pracowników. Pracodawca  nie ma prawa zmusić ich, by np. publikowali treści na swoich prywatnych kontach w mediach społecznościowych. Więc jeśli nie kijem, to może marchewką? Niektóre firmy starają się zachęcić swój personel do działania atrakcyjnymi nagrodami i benefitami, jednak to również nie jest rozwiązanie.

Aby pracownicy chętnie i z własnej woli promowali Twoją firmę, muszą czuć, że ich działanie ma sens, że jest doceniane. Ważne jest, by włączać ich w procesy decyzyjne, dawać realny wpływ na rozwój i działania firmy. Employee Advocacy nie może być kolejnym obowiązkiem, tylko działaniem przynoszącym satysfakcję i radość, a przede wszystkim opartym na silnej i pełnej zaufania więzi z pracodawcą.

Pozwól pracownikom działać, nie naciskaj na nich i nie kontroluj ich na każdym kroku. Ustalcie wspólnie strategię, ale samo wykonanie pozostaw ambasadorowi marki. Niech poczuje, że ma moc i siłę sprawczą, a firma liczy się z jego zdaniem.

Dobrowolność promocji to gwarancja jej wiarygodności, a ta z kolei stanowi podstawową wartość Employee Advocacy.

Zdj. główne: Marvin Meyer/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*