Employee Advocacy to ostatnio jedno z najmodniejszych haseł w dziedzinie zarządzania i marketingu. Pomimo rosnącej popularności nadal wiele marek nie wykorzystuje potencjału swoich pracowników.
Chociaż koncepcja ta w różnych formach istnieje od dziesięcioleci, Internet i media społecznościowe zrewolucjonizowały ją i dały nowe możliwości rozwoju. W świetle tych zmian marki muszą przemyśleć sposób, w jaki podchodzą do tej kwestii i jak pracownicy mogą pomóc budować wizerunek marki.
Jego istotą jest promowanie firmy przez jej pracowników. Taki pracownik-ambasador marki to osoba, która:
Niektóre marki zapewne zastanawiają się, czy warto inwestować w programy Employee Advocacy. Rzeczywistość pokazuje, że na coraz bardziej konkurencyjnym rynku pracy, a także w zaciętej walce o konsumenta, zaangażowanie pracowników może mieć kluczowe znaczenie.
Badania pokazują, że opinie pracowników o firmie i jej produktach mają ogromny wpływ na decyzje potencjalnych kandydatów oraz klientów. Aż 8 na 10 osób przyznaje, że bardziej ufa rekomendacjom od samych pracowników niż innym źródłom, np. dyrektorom i menedżerom wyższego szczebla.
Wśród głównych korzyści płynących z Employee Advocacy można wymienić:
Jeśli nadal zastanawiasz się, czy warto zainwestować w Employee Advocacy, oto kilka ciekawych statystyk, które mogą rozwiać Twoje wątpliwości:
Kluczową cechą Employee advocacy jest dobrowolność zaangażowania pracowników. Pracodawca nie ma prawa zmusić ich, by np. publikowali treści na swoich prywatnych kontach w mediach społecznościowych. Więc jeśli nie kijem, to może marchewką? Niektóre firmy starają się zachęcić swój personel do działania atrakcyjnymi nagrodami i benefitami, jednak to również nie jest rozwiązanie.
Aby pracownicy chętnie i z własnej woli promowali Twoją firmę, muszą czuć, że ich działanie ma sens, że jest doceniane. Ważne jest, by włączać ich w procesy decyzyjne, dawać realny wpływ na rozwój i działania firmy. Employee Advocacy nie może być kolejnym obowiązkiem, tylko działaniem przynoszącym satysfakcję i radość, a przede wszystkim opartym na silnej i pełnej zaufania więzi z pracodawcą.
Pozwól pracownikom działać, nie naciskaj na nich i nie kontroluj ich na każdym kroku. Ustalcie wspólnie strategię, ale samo wykonanie pozostaw ambasadorowi marki. Niech poczuje, że ma moc i siłę sprawczą, a firma liczy się z jego zdaniem.
Dobrowolność promocji to gwarancja jej wiarygodności, a ta z kolei stanowi podstawową wartość Employee Advocacy.
Zdj. główne: Marvin Meyer/unsplash.com