Co tak naprawdę motywuje pracowników i sprawia, że w pełni angażują się oni w życie firmy oraz poświęcają jej wystarczającą uwagę i czas? Wbrew ogólnemu przekonaniu, chodzi o coś więcej niż podwyżki i premie.
Każdemu z nas przytrafiają się zarówno te tygodnie, w których z uśmiechem na twarzy odhaczamy wszystkie obowiązki z listy, jak i te, w których praca to ostatnia rzecz, na której jesteśmy w stanie skupić uwagę. Naturalnie, pracodawcy woleliby aby tych drugich było zdecydowanie mniej i życzyliby sobie, aby ich firmowa załoga pełna była osób stuprocentowo zaangażowanych, lojalnych i przejawiających własną inicjatywę.
Niestety przeważająca większość z nich wychodzi natomiast z intuicyjnego acz błędnego przekonania, że czynnikiem najsilniej wpływającym na motywację pracowników są zarobki i dodatki finansowe. Poniżej obalamy błędny mit pieniądza jako jedynego słusznego i skutecznego motywatora oraz przedstawiamy kilka podstawowych kroków na drodze do zwiększania efektywności pracownika.
Jednym z kluczowych czynników wpływających na stan motywacji pracowników jest to, jak często docenia się ich ciężką pracę. Aż 70% pracowników twierdzi, że chętniej i staranniej wykonywaliby swoje codzienne obowiązki, gdyby ich praca spotykała się z uznaniem przełożonych.
Mechanizm ten wydaje się być zrozumiały – jeśli pracownik wkłada wiele wysiłku w projekt, ale jego zaangażowanie nie jest doceniane, dlaczego miałby podejmować takie same starania podczas kolejnego zadania?
Nic tak nie obniża motywacji, jak poczucie, że utknęło się w martwym punkcie bez dalszej drogi rozwoju. Budując strategię firmy i wyznaczając najważniejsze cele, warto poświęcić czas na to, aby wyznaczyć także mniejsze cele pośrednie.
W przeciwnym razie pojawia się ryzyko, że nasi pracownicy utkwią w niekończącej się rutynowej pracy, której sensu nie widzą lub nie rozumieją. Wyznaczanie jasnych, osiągalnych celów zapewnia wyraźny wzrost motywacji za każdym razem, gdy kolejne etapy zostaną osiągnięte i z sukcesem zrealizowane.
Wprowadzenie do środowiska pracowników małego pierwiastka konkurencyjności nie zaszkodzi. Traktowana z dystansem, pozytywna rywalizacja jest zdrowa i korzystnie wpływa na produktywność. W tym celu można zachęcać pracowników do udziału w konkursach lub wyzwaniach.
Jednym z kluczowych faktorów zwiększających motywację pracowników jest chęć podnoszenia kwalifikacji i rozwoju zawodowego, dlatego tak ważne jest zapewnienie im tej możliwości.
Osoby świadome tego, co mogą zyskać i jakie kroki powinny podjąć w celu osiągania kolejnych etapów, mają jasno określone zadanie i mogą poświęcić swój czas i wysiłek na jego realizację. Dodatkowo, warto wspierać ich w tych staraniach, np. poprzez zapewnienie im dostępu do branżowych szkoleń.
Atmosfera panująca w zespole jest niezwykle ważna, ponieważ to od niej zależeć będzie, czy pracownicy będą czuli się na tyle bezpiecznie, aby dzielić się z innymi swoimi pomysłami i wątpliwościami.
Wzbudzanie kreatywności może opierać się na prostym zadaniu, np. przedstawieniu pomysłów na następne spotkanie firmowe lub ćwiczenia budujące zespół. Dbając o zaufanie i otwartość w zespole, metodą małych kroków można wypracować silną, pełną energii i nowych pomysłów grupę.
Przytłoczenie obowiązkami zdecydowanie nie wpływa pozytywnie na pracowników. W każdej firmie zdarzają się okresy zwiększonej presji i ta, na krótką metę, jest bodźcem zwiększającym produktywność zatrudnionych, jednak gdy okres ten się przeciąga, motywacja znacząco spada.
Pracownicy mogą być szczęśliwi i energiczni tylko w środowisku, które szanuje ich potrzebę pogodzenia pracy i czasu wolnego. Żądanie nadgodzin co tydzień nie jest dobrą praktyką. Gdy praca pali się wszystkim w rękach, dobrze jest zwyczajnie zatrudnić dodatkową osobę do pomocy.
Zdjęcie główne artykułu: fot. RUNSTUDIO / The Image Bank / Getty Images