Zmotywuj pracownika i zwiększ efektywność swojego zespołu

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Co tak naprawdę motywuje pracowników i sprawia, że w pełni angażują się oni w życie firmy oraz poświęcają jej wystarczającą uwagę i czas? Wbrew ogólnemu przekonaniu, chodzi o coś więcej niż podwyżki i premie.

Pieniądze to nie wszystko, czyli jak skutecznie motywować pracowników

Każdemu z nas przytrafiają się zarówno te tygodnie, w których z uśmiechem na twarzy odhaczamy wszystkie obowiązki z listy, jak i te, w których praca to ostatnia rzecz, na której jesteśmy w stanie skupić uwagę. Naturalnie, pracodawcy woleliby aby tych drugich było zdecydowanie mniej i życzyliby sobie, aby ich firmowa załoga pełna była osób stuprocentowo zaangażowanych, lojalnych i przejawiających własną inicjatywę.

Niestety przeważająca większość z nich wychodzi natomiast z intuicyjnego acz błędnego przekonania, że czynnikiem najsilniej wpływającym na motywację pracowników są zarobki i dodatki finansowe. Poniżej obalamy błędny mit pieniądza jako jedynego słusznego i skutecznego motywatora oraz przedstawiamy kilka podstawowych kroków na drodze do zwiększania efektywności pracownika.

1. Uważność na pracownika

Jednym z kluczowych czynników wpływających na stan motywacji pracowników jest to, jak często docenia się ich ciężką pracę. Aż 70% pracowników twierdzi, że chętniej i staranniej wykonywaliby swoje codzienne obowiązki, gdyby ich praca spotykała się z uznaniem przełożonych.

Osoby bijące brawo
(fot. Luis Alvarez / DigitalVision / Getty Images)

Mechanizm ten wydaje się być zrozumiały – jeśli pracownik wkłada wiele wysiłku w projekt, ale jego zaangażowanie nie jest doceniane, dlaczego miałby podejmować takie same starania podczas kolejnego zadania?

2. Wyznaczanie niewielkich celów pośrednich

Nic tak nie obniża motywacji, jak poczucie, że utknęło się w martwym punkcie bez dalszej drogi rozwoju. Budując strategię firmy i wyznaczając najważniejsze cele, warto poświęcić czas na to, aby wyznaczyć także mniejsze cele pośrednie. 

W przeciwnym razie pojawia się ryzyko, że nasi pracownicy utkwią w niekończącej się rutynowej pracy, której sensu nie widzą lub nie rozumieją. Wyznaczanie jasnych, osiągalnych celów zapewnia wyraźny wzrost motywacji za każdym razem, gdy kolejne etapy zostaną osiągnięte i z sukcesem zrealizowane.

3. Zachęcanie do przyjaznej rywalizacji

Wprowadzenie do środowiska pracowników małego pierwiastka konkurencyjności nie zaszkodzi. Traktowana z dystansem, pozytywna rywalizacja jest zdrowa i korzystnie wpływa na produktywność. W tym celu można zachęcać pracowników do udziału w konkursach lub wyzwaniach.

Zdrowa rywalizacja
(fot. Klaus Vedfelt / DigitalVision / Getty Images)

4. Tworzenie ścieżek kariery

Jednym z kluczowych faktorów zwiększających motywację pracowników jest chęć podnoszenia kwalifikacji i rozwoju zawodowego, dlatego tak ważne jest zapewnienie im tej możliwości.

Osoby świadome tego, co mogą zyskać i jakie kroki powinny podjąć w celu osiągania kolejnych etapów, mają jasno określone zadanie i mogą poświęcić swój czas i wysiłek na jego realizację. Dodatkowo, warto wspierać ich w tych staraniach, np. poprzez zapewnienie im dostępu do branżowych szkoleń.

5. Zachęcanie do kreatywności i współpracy

Atmosfera panująca w zespole jest niezwykle ważna, ponieważ to od niej zależeć będzie, czy pracownicy będą czuli się na tyle bezpiecznie, aby dzielić się z innymi swoimi pomysłami i wątpliwościami.

Praca zespołowa
(fot. Thomas Barwick / DigitalVision / Getty Images)

Wzbudzanie kreatywności może opierać się na prostym zadaniu, np. przedstawieniu pomysłów na następne spotkanie firmowe lub ćwiczenia budujące zespół. Dbając o zaufanie i otwartość w zespole, metodą małych kroków można wypracować silną, pełną energii i nowych pomysłów grupę.

6. Odpowiedni balans między pracą a życiem prywatnym

Przytłoczenie obowiązkami zdecydowanie nie wpływa pozytywnie na pracowników. W każdej firmie zdarzają się okresy zwiększonej presji i ta, na krótką metę, jest bodźcem zwiększającym produktywność zatrudnionych, jednak gdy okres ten się przeciąga, motywacja znacząco spada. 

Pracownicy mogą być szczęśliwi i energiczni tylko w środowisku, które szanuje ich potrzebę pogodzenia pracy i czasu wolnego. Żądanie nadgodzin co tydzień nie jest dobrą praktyką. Gdy praca pali się wszystkim w rękach, dobrze jest zwyczajnie zatrudnić dodatkową osobę do pomocy.

Zdjęcie główne artykułu: fot. RUNSTUDIO / The Image Bank / Getty Images

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*