Każde przedsiębiorstwo działa na podstawie określonej struktury organizacyjnej, która stanowi podstawę jego funkcjonowania. Wybór odpowiedniej jest kluczowy dla realizacji celów firmy.
Struktura organizacyjna określa zależności i powiązania między jednostkami organizacyjnymi i poszczególnymi pracownikami, wyznacza podział uprawnień i obowiązków. Kształtuje się w zależności od celów działalności przedsiębiorstwa i jednostek niezbędnych do ich osiągnięcia. To właśnie jednostki pełnią wszystkie funkcje, które składają się na procesy biznesowe firmy.
Struktura organizacyjna każdej organizacji będzie zależeć od tego, jak daleko się rozwinęła, kim są jej członkowie i jakie zadania realizują. Struktura organizacyjna kształtuje się pod wpływem takich czynników jak:
Bez względu na to, jaką strukturę organizacyjną wybierzemy, pewne elementy zawsze będą w niej obecne: kierownictwo (za wyjątkiem zespołów samozarządzających, o których przeczytasz tutaj), czyli konkretna osoba lub grupa osób podejmujących decyzje w organizacji, zasady, według których działa organizacja i podział pracy, czyli określony zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności, a także wymagane kwalifikacje.
Struktura liniowa – najprostsza ze wszystkich istniejących odmian struktur zarządzania przedsiębiorstwem. Na czele stoi dyrektor, następnie szefowie działów, a następnie szeregowi pracownicy. To znaczy, że wszystko w organizacji jest połączone pionowo.
Struktura sztabowo-liniowa – rozwinięta wersja struktury liniowej, w której pionowy charakter powiązań pozostaje bez zmian, jednak kierownik ma do dyspozycji tzw. sztab, czyli grupę ludzi pełniącą rolę doradców. Sztab nie ma uprawnień do wydawania poleceń wykonawcom, ma jednak silny wpływ na przełożonego.
Struktura funkcjonalna – wprowadza podział na działy funkcjonalne kierowane przez specjalistów. Istnieje jednak pewne ryzyko: w strukturze tej funkcje osób zarządzających czasami na siebie zachodzą i gdy pojawia się problem, trudno jest ustalić z czyjej winy.
Im większa firma, tym bardziej złożona i skomplikowana może być jej struktura organizacyjna. Z wyżej wymienionych bliżej przyjrzymy się strukturze liniowej i określimy jej mocne oraz słabe strony.
Struktura liniowa najlepiej sprawdzi się w mniejszych przedsiębiorstwach i na samym początku działalności firmy. Jak każdy rodzaj struktury, także liniowa ma swoje zalety i wady, których przedsiębiorca musi być świadomy.
Do zalet struktury liniowej eksperci najczęściej zaliczają:
Wśród wad struktury liniowej wskazuje się przede wszystkim:
Liniowa struktura organizacyjna jest więc prosta, łatwa do zrozumienia i przejrzysta dla wszystkich jej uczestników. Jasno określone prawa i obowiązki wszystkich kierowników i pracowników stwarzają warunki do szybkiego podejmowania decyzji. Trzeba jednak pamiętać, że najlepiej sprawdzi się w małych i średnich firmach.
Zdjęcie główne artykułu: fot. Vlada Karpovich, źródło: pexels.com