Stwórz idealne ogłoszenie o pracę! Wiesz, na co zwrócić szczególną uwagę?

Potrzebujesz ok. 7 min. aby przeczytać ten wpis

Dobrze napisane ogłoszenie nie tylko może przyciągnąć większe zainteresowanie kandydatów, ale uchroni Cię także przed napływem CV niespełniających Twoich wymagań.  

Warto pamiętać o tym, że ogłoszenie jest często pierwszym zetknięciem potencjalnego pracownika z Twoją firmą i stanowi ważny element Doświadczenia Kandydata/Candidate Experience. Niechlujna lub pozbawiona istotnych informacji oferta odstraszy najlepszych specjalistów i może negatywnie wpłynąć na wizerunek Twojej marki. Jak więc napisać dobre ogłoszenie?

Krótki i czytelny nagłówek

Liczba znaków w tytule ogłoszenia nie powinna przekraczać 35 znaków, czyli 5 słów. Zwróć uwagę na użyte w nagłówku słowa – powinien być jasny i czytelny, bez skomplikowanych i niepotrzebnych szczegółów na temat stanowiska. Nie może być też przepełniony kluczowymi lub niewłaściwymi frazami. W tym wypadku najlepiej sprawdzić, jakich słów przy wyszukiwaniu ofert pracy używają potencjalni kandydaci. Jeśli wybierzesz nieodpowiednie słowa kluczowe, tytuł może odstraszać lub w ogóle być pomijany. 

Weź również pod uwagę urządzenie, na którym użytkownicy przeglądają oferty. Według badań obecnie około 70% używa w tym celu smartfonów, co oznacza, że nagłówek oferty powinien być takiej długości, by prawidłowo wyświetlał się na tym urządzeniu.

Treść ogłoszenia

Optymalna długość całego ogłoszenia to około 2000 znaków (w przybliżeniu 325 słów).  Oferty o takiej długości cieszą się zainteresowaniem większym nawet o 30%.

Ogłoszenie warto zacząć od krótkiego wstępu, w którym zaprezentujesz najważniejsze informacje o firmie. Takie intro może zachęcić kandydata do przeczytania dalszej części oferty, nie jest jednak kluczowym elementem. Statystyczny użytkownik zwraca uwagę przede wszystkim na takie aspekty jak wynagrodzenie, opis stanowiska i wymagań oraz lista benefitów.

Opis stanowiska

Pomyśl o kilku głównych zadaniach i wyzwaniach, jakie czekają na potencjalnego pracownika i umieść je na górze listy. Nie wypisuj wszystkich w najmniejszych szczegółach i unikaj wyrażeń takich jak „praca pod presją czasu” czy „podejmowanie decyzji w warunkach stresowych” – to tylko zniechęci kandydatów. 

Aby uatrakcyjnić swoją ofertę, możesz pokusić się o umieszczenie bardziej obrazowych wymagań i obowiązków. Większa ilość szczegółów sprawi, że na ofertę odpowiedzą odpowiedni kandydaci. Pisanie ogólnikami przyciągnie osoby, które niekoniecznie będą spełniały Twoje oczekiwania.

Opis wymagań

Ważne, aby nie był przeładowany informacjami. Zanim zaczniesz opisywać swoje wymagania i oczekiwania, zastanów się, które z nich są dla Ciebie najważniejsze, by znaleźć takich pracowników, którzy będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom. Jeśli w opisie stanowiska znajdzie się zbyt wiele wymagań, to potencjalni kandydaci szybko się zniechęcą, dochodząc do wniosku, że nie są w stanie spełnić ich wszystkich. Pamiętaj też, by uwzględnić zarówno kompetencje twarde, jak i miękkie. Uważaj na sformułowania typu „preferowane” lub „mile widziane” – wielu kandydatów po prostu je ignoruje. Jeśli nie chcesz tracić czasu na przeglądanie zgłoszeń, które całkowicie nie odpowiadają wymaganiom, precyzyjnie określ, kogo szukasz na stanowisko. 

Korzyści dla pracownika

Oferta musi być atrakcyjna dla kandydata, to znaczy, że nie może opierać się jedynie na wymaganiach i oczekiwaniach. Musi zawierać również informacje o korzyściach dla aplikującego. Tworząc listę takich benefitów, uwzględnij potrzeby potencjalnych pracowników na tym stanowisku. Dla każdego ważne będzie coś innego, dlatego lista korzyści powinna być maksymalnie różnorodna. Nie obiecuj jednak rzeczy, których nie jesteś w stanie zapewnić. Jeśli pracownik rozpocznie współpracę z Twoją firmą i odkryje, że nie jesteś w stanie spełnić jego oczekiwań, to najprawdopodobniej nie utrzymasz go na długo, a przy tym poważnie zaszkodzisz swojemu wizerunkowi. 

Wynagrodzenie

To czy wynagrodzenie powinno być jawne, czy nie, jest kwestią sporną. Pisaliśmy o tym w naszym artykule, który możecie przeczytać tutaj. Ogólnie rzecz biorąc, umieszczanie wysokości wynagrodzenia w ogłoszeniu o pracę ma swoich zwolenników i przeciwników. Każda ze stron ma silne argumenty i trudno się z nimi nie zgodzić, dlatego powinieneś uwzględnić przede wszystkim specyfikę stanowiska, na które poszukujesz kandydata i na tej podstawie zdecydować, ile informacji chcesz ujawnić. Najbezpieczniejszą opcją w wielu przypadkach jest podanie widełek płacowych. Badania pokazują, że oferty z jawną wysokością zarobków, nawet w formie widełek, cieszą się większym zainteresowaniem kandydatów.

Inne aspekty

Dane kontaktowe

Oferta musi budzić zaufanie kandydatów, dlatego nie zapomnij umieścić w niej nazwy firmy i prawdziwych danych kontaktowych. Najlepiej, żeby był to adres mailowy, adres siedziby, numer telefonu oraz imię i nazwisko osoby kontaktowej. Im więcej takich informacji umieścisz w ogłoszeniu, tym będzie ono wiarygodniejsze. 

Warunki zatrudnienia

Czyli na jakiej umowie jesteś gotowy zatrudnić pracownika. Najbardziej atrakcyjna jest oczywiście umowa o pracę, jednak nie wszyscy pracodawcy chcą lub mogą ją zaoferować. Obecnie firmy, które oferują pracę na etat, mają zdecydowaną przewagę nad konkurencją.

Język ogłoszenia

Ważnym czynnikiem, który wpływa na odbiór i skuteczność ogłoszenia, jest także jego język. Wiele branż posługuje się językiem wewnętrznym, czyli korporacyjnym, zrozumiałym dla wąskiego grona odbiorców. Osoby, które nie znają specyfiki miejsca pracy, mogą nie zrozumieć w pełni, czego oczekuje od nich potencjalny pracodawca. W efekcie bardzo często kandydat się zniechęca i rezygnuje z aplikowania na stanowisko lub źle interpretuje informacje i wysyła CV, uznając, że spełnia kryteria. Z drugiej strony specyficzne i branżowe słownictwo może przyciągnąć specjalistów, na których Ci zależy. 

W kwestii języka nie chodzi jednak tylko o dobór odpowiedniego słownictwa. Wiele ofert pracy przepełniona jest błędami interpunkcyjnymi, ortograficznymi, a także zwykłymi literówkami. O czym to świadczy? Przede wszystkim o niedbałości pracodawcy i nierzetelności. Jeśli nie poświęcił wystarczająco dużo czasu na stworzenie schludnego ogłoszenia, to co jeszcze zaniedbuje? Niechlujne ogłoszenie może też świadczyć o braku szacunku do kandydata. Wielu z nich nie odpowiada na oferty pełne błędów, chaotyczne i bez wyraźnego uporządkowania. 

Mało który pracodawca, tworząc ogłoszenie, myśli też o takich jego elementach jak chwytliwy slogan, czyli swego rodzaju CTA. Tymczasem dobre hasło reklamowe może przyciągnąć uwagę kandydatów, a przy tym zachęcić ich do aplikowania na dane stanowisko.

Wygląd ogłoszenia

Informacje w ogłoszeniu najlepiej wypunktować, a nie tworzyć ściany tekstu. W ten sposób oferta stanie się przejrzysta i czytelna. Wiele portali ogłoszeniowych daje możliwość dołączenia do ogłoszenia również elementu graficznego. Oczywiście może być to standardowo logo firmy, ale warto też załączyć zdjęcie zespołu w czasie pracy lub na wyjeździe integracyjnym. Wykorzystane materiały graficzne mogą oddawać charakter stanowiska, a także Twojej firmy. 

W przypadku ofert, które umieszczasz na portalach społecznościowych, musisz pamiętać, że trafiają one głównie do młodszych odbiorców, a ci chętniej przeczytają ogłoszenie, które ma atrakcyjny wygląd. Oznacza to, że warto poświęcić chwilę na odpowiedni design posta, w którym informujesz o rekrutacji. 

Możesz zaprosić swoich pracowników do współtworzenia oferty lub poprosić ich o zrecenzowanie już napisanej. Oni najlepiej ocenią, czy jest atrakcyjna, a nawet mogą zwrócić uwagę na takie aspekty, które Tobie wydają się nieznaczące. Ponieważ w wielu branżach mamy do czynienia z sytuacją, w której więcej jest ofert niż chętnych na nie, pracodawcy muszą bardzo się postarać, by to właśnie ich ogłoszenie zainteresowało kandydatów. Dlatego przemyśl dokładnie, co i w jaki sposób chcesz napisać swojej ofercie. 

Zdj. główne: Mimi Thian/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*