Marka osobista to potężna narzędzie biznesowe, które pozwala wyróżnić się wśród przedstawicieli tej samej niszy, zwiększyć rozpoznawalność i zdobyć grono lojalnych odbiorców.
Przedsiębiorca, specjalista w dowolnej dziedzinie, polityk czy celebryta z wypracowaną marką osobistą znacznie łatwiej wywalczy swoje miejsce na rynku, zwiększy zyski i rozwinie swoją działalność. W mediach społecznościowych ludzie kupują od ludzi. Przed zakupem usługi lub produktu sprawdzają, jaka osoba za tym stoi – jak dobrze orientuje się w swojej działalności, jakie wyznaje wartości i czy odpowiadają one oczekiwaniom klienta. Aby zdobyć reputację wśród odbiorców i promować siebie oraz swoją firmę, eksperci tworzą markę osobistą.
Marka osobista to publiczny wizerunek danej osoby. To zbiór pewnych skojarzeń, cech i emocji, które w świadomości odbiorców wiążą się z daną osobą. Zadaniem marki osobistej jest stworzenie odpowiedniego wrażenia o Tobie, budowanie Twojej reputacji i rozpoznawalności. Jest potrzebna każdemu, kto chce rozwijać swoją działalność, ponieważ:
Oczywiście firmy mogą sprzedawać bez marki osobistej, ale z pewnością sprzyja ona szybszemu rozwojowi biznesu. W końcu ludzie chętniej kupują od tych, których znają i którym ufają.
Portale społecznościowe to obecnie jeden z najważniejszych kanałów promocji i rozwoju marki osobistej. Wysoka aktywność użytkowników w social media otwiera szerokie możliwości skutecznej komunikacji z grupą docelową, a różnorodność platform i narzędzi pozwala tworzyć różnorodny i ciekawy content zgodny z wizerunkiem firmy. Oprócz Facebooka i Instagrama wykorzystać można też Twitter, LinekdIn, GoldenLine, Snapchat, TikTok, YouTube, Pinterest i cały szereg platform blogowych oraz forów tematycznych.
Ważne jest wcześniejsze opracowanie koncepcji Twojej osobistej marki. Nie wystarczy utworzyć strony w serwisach społecznościowych, wgrać parę zdjęć i od czasu do czasu publikować posty. Spójny plan i pomysł na siebie są kluczem do sukcesu. Przemyśl dokładnie następujące kwestie:
Szczególnie ważny jest ostatni punkt. Studiując grupę docelową, z którą planujesz wejść w dialog, będziesz mógł dokładnie określić, jakich kanałów komunikacyjnych użyć, by do niej dotrzeć, i jakie treści publikować.
Specjaliści radzą zwrócić także uwagę na takie aspekty, jak autentyczność, szczerość i spójność. Działania prowadzone na różnych platformach muszą być zgodne i pasować do siebie lub wzajemnie się uzupełniać. Przy tym odbiorcy muszą kupić tę wersję Ciebie, którą im oferujesz – nie próbuj być kimś, kim nie jesteś, bo gdy prawda wyjdzie na jaw, stracisz reputację i zaufanie swoich klientów.
Zdj. główne: Austin Distel/unsplash.com