Przepracowanie to stan organizmu spowodowany zbyt ciężką, długą i ciągłą pracą, która bardzo często wykracza poza normy ustanowione przez prawo i zasady higieny. Przepracowanie jest niebezpiecznie i może powodować zaburzenia fizyczne oraz psychiczne.
Chroniczne zmęczenie prowadzi co wyczerpania organizmu i zakłócenia funkcjonowania niektórych jego układów. W takiej sytuacji spada nasza wydajność i umiejętność koncentracji, popełniamy najprostsze błędy i coraz gorzej radzimy sobie ze stresem. Wiele osób nie rozumie, jak poważnym zagrożeniem dla zdrowia jest przepracowanie i lekceważy znaczenie odpoczynku.
Przyczyny przepracowania
Wśród wielu przyczyn przepracowania można wskazać:
- częste stresy towarzyszące człowiekowi zarówno w domu, jak i w pracy;
- brak jakościowego odpoczynku oraz snu;
- brak aktywności fizycznej przy regularnej aktywności umysłowej;
- niezrównoważona dieta i zaburzenia odżywiania;
- długotrwała i monotonna praca.
Istnieją przy tym dwa rodzaje przepracowania: fizyczne i psychiczne. Pierwsze rozwija się stopniowo i aby je wyeliminować, wystarczy odpocząć, wyspać się i zrelaksować. Natomiast przepracowanie psychiczne postępuje stopniowo i często nie jest w porę rozpoznawane.
Czy jesteś przepracowany? Najważniejszy symptomy
O ile łatwo rozpoznać przepracowanie fizyczne, o tyle psychiczne uświadamiamy sobie, gdy nasz stan jest już poważny. Dlatego obserwuj swoje samopoczucie i zachowanie, by odpowiednio wcześnie zauważyć główne objawy przepracowania takie jak:
- zmniejszona wydajność;
- zmniejszona uważność i koncentracja;
- powolność;
- zmęczenie i apatia;
- zaczerwienienie oczu;
- drażliwość i nerwowość;
- bóle głowy;
- ataki nudności i omdlenia;
- brak lub wzrost apetytu;
- zaburzenia snu.
Jeśli zauważasz u siebie te symptomy, powinieneś natychmiast o siebie zadbać. W miarę możliwości zrezygnuj z niektórych obowiązków i przesuń realizację projektów, poproś kogoś o pomoc lub weź kilka dni wolnego, aby zregenerować siły.
Jak zapobiegać przepracowaniu?
Odpowiednia higiena pracy i organizacja pomogą Ci uniknąć zmęczenia i przepracowania. Najważniejsze jest wyrobienie sobie przydatnych i zdrowych nawyków, dzięki którym łatwiej będzie Ci zadbać o work-life balance. Oto kilka takich nawyków:
- plan na początek dnia – twórz listy aktualnych zadań, zaczynając od najważniejszych. To, co nieistotne zawsze możesz zrobić później. I pamiętaj, mierz siły na zamiary – nigdy nie planuj więcej, niż jesteś w stanie zrobić;
- regularny sen – optymalny czas snu dla osoby dorosłej to 8 godzin. Oprócz tego zadbaj o to, by spać zawsze w tych samych godzinach i w przewietrzonym pomieszczeniu;
- prawidłowe odżywianie – zbilansowana dieta to klucz do zdrowego organizmu i silnego układu odpornościowego. Nie omijaj posiłków na rzecz pracy – Twój mózg potrzebuje jedzenia, by funkcjonować;
- przerwy w pracy – planując zadania, zaplanuj również odpoczynek. Kilkunastominutowy spacer pozwoli Ci rozruszać stawy i odpocząć od monitora, dzięki temu wrócisz do pracy z nową energią;
- aktywność fizyczna – spaceruj więcej i znajdź czas na sport, dzięki temu poprawi się Twój nastrój i samopoczucie;
- hobby – znajdź coś, co pomoże Ci się zrelaksować i oderwać od pracy. Może to być robienie na drutach, haftowanie, oglądanie filmów czy seriali, czytanie książki albo granie w gry. Najważniejsze, byś czerpał z tego tylko pozytywne emocje.
Wyrobienie takich nawyków może zająć trochę czasu, ale ostatecznie uchroni Cię przed ekstremalnym przepracowaniem i utratą zdrowia.
Zdj. główne: Zohre Nemati/unsplash.com
Zostaw komentarz