Utrata komunikacji lub brak zaufania to duże problemy, które mogą znacząco spowolnić rozwój firmy i negatywnie wpłynąć na atmosferę w pracy. Muszą z nimi sobie radzić szefowie, a także liderzy grup czy managerowie. Wiąże się to z ich obowiązkami. Niezależnie od tego, czy właśnie zmagasz się z tym problemem, czy chcesz po prostu zebrać więcej przydatnych wiadomości, warto sprawdzić najważniejsze informacje w kontekście komunikacji w zespole i zarządzania nią tak, aby stanowiła pomoc i bodziec do rozwoju przedsiębiorstwa. W takim razie, co warto wiedzieć?
Najlepsze zespoły działają jak dobrze naoliwione maszyny. Jednak żeby każdy z podzespołów pracował prawidłowo, niezbędny jest sprawny przepływ informacji. W przypadku zespołów w pracy jest to po prostu komunikacja. Brak możliwości szczerej rozmowy może doprowadzić do niedotrzymywania terminów, frustracji klientów czy przekraczania kosztów. Są to sytuacje, których z pewnością chce uniknąć każda firma.
Żeby grupa działała efektywnie i była zgrana, trzeba rozwiązać wszystkie problemy komunikacyjne. Należy zrobić to w odpowiednim czasie. Im dłużej to trwa, tym większe komplikacje mogą pojawić się w przyszłości. Na szczęście jest kilka sprawdzonych metod, które można wdrożyć. W naszym artykule dowiesz się, na co zwrócić uwagę!
Zacznijmy od tego, w jaki sposób można zdiagnozować problemy z wymianą informacji. Mogą się wywodzić z braku zaufania, a jest to podstawa każdego przedsięwzięcia biznesowego. Jego brak objawia się:
To wszystko wynika z braku zaufania do drugiej osoby. Z tego powodu kierownicy projektów czy firm powinni tworzyć kulturę wrażliwości. Zadawać pytania, zachęcać do dzielenia się własnymi spostrzeżeniami, a także do zgłaszania uwag. W takiej bezpiecznej atmosferze można budować pole do dyskusji, a nawet merytorycznych kłótni, które są bodźcami do rozwoju i pozwalają uzyskać spojrzenie na zaistniałe problemy z różnych perspektyw.
Do zagrożeń związanych ze złą komunikacją w firmie zaliczają się tzw. ciche konflikty. Są to sytuacje, o których każdy wie, ale nikt nie chce się z nimi rozliczyć na forum pracowniczym czy wspomnieć o nich managerowi lub szefowi.
Na pewno nie można uniknąć napięcia związanego z mieszanką osobowości, upodobań i zachowań osób pracujących w firmie. W tym kontekście ważną kwestią jest to, aby nikt nie poczuł się wyobcowany, na przykład będąc wykluczonym z grupy, która wspólnie spożywa posiłki czy żartuje sobie w pracy.
Oczywiście nie można nikogo zmusić do akceptacji drugiej osoby. Warto jednak wymóc na pracownikach, aby wysilili się na zachowanie podstaw kultury osobistej – zwrotów grzecznościowych i uprzejmości. Dzięki temu nawet osoby, które nie złapały wspólnej nici porozumienia, będą mogły się ze sobą komunikować.
Dbając o kulturę dyskusji i stwarzając możliwość do dzielenia się swoimi przemyśleniami i wątpliwościami unikniemy plotkowania czy tworzenia wyraźnych podziałów na grupy w pracy. Lider projektu czy manager firmy może wysyłać dodatkowe bodźce do zacieśnienia relacji i skrócenia dystansu pomiędzy członkami zespołu, organizując wspólne spotkania poza pracą czy robiąc regularne spotkania, pozwalające na dzielenie się swoimi opiniami.
Zdj. główne: Antenna/unsplash.com