Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Przeprowadzanie rozmowy rekrutacyjnej bywa stresujące nie tylko dla kandydata, ale również dla rekrutera. Spotkanie powinno przebiegać zgodnie z założeniami savoir-vivre. A zatem należy utrzymywać kontakt wzrokowy i dbać o to, aby na spotkaniu panowała życzliwa atmosfera. Sprawdź, jakie jeszcze zasady obowiązują podczas tego typu spotkań!
Na początku warto zastanowić się, co tak naprawdę kryje się pod pojęciem zasad savoir-vivre. Najprościej można powiedzieć, że to zbiór dobrych manier, których należy przestrzegać w danej kulturze. Pojęcie savoir-vivre odnosi się do różnych sfer naszego życia, w tym również do relacji biznesowych. Zasady te mają również spore znaczenie podczas rozmowy o pracę. Dzięki znajomości obowiązującej etykiety rekruter dba o wizerunek firmy i jednocześnie potrafi stworzyć życzliwą atmosferę podczas oficjalnego spotkania.
Jeśli jesteś osobą rekrutującą, to musisz w odpowiedni sposób przygotować się do spotkania z potencjalnym kandydatem. Zasady savoir-vivre obejmują między innymi odpowiedni strój. Najlepiej postawić na elegancką stylizację w stonowanych kolorach. Konieczne jest również, aby punktualnie pojawić się na spotkaniu. Jeśli wiesz, że nie będziesz w stanie dotrzeć na czas, zadbaj o to, aby podczas Twojej nieobecności ktoś zaopiekował się kandydatem i poinformował go o wszystkim.
Do zadań rekrutera należy też zadbanie o odpowiednią atmosferę podczas spotkania rekrutacyjnego. Przed rozpoczęciem rozmowy należy przedstawić się, podać rękę kandydatowi i wskazać mu miejsce, na którym może usiąść. Warto pamiętać o uśmiechu i zaproponować rozmówcy coś do picia. Jeśli w spotkaniu biorą udział również inne osoby z firmy, koniecznie je przedstaw. Następnie możesz krótko wspomnieć o planie całego spotkania, aby kandydat wiedział, czego może się spodziewać. Powinieneś również opowiedzieć krótko o historii firmy oraz jej planach rozwojowych. Warto też opisać obowiązki na rekrutowanym stanowisku oraz wspomnieć o wynagrodzeniu i dodatkowych benefitach, aby w dalszej rozmowie móc do tego nawiązać.
Szukasz pracowników do swojej firmy? Dodaj ofertę pracy, a następnie wybierz odpowiednich kandydatów!
Podczas rozmowy z kandydatem bardzo ważne jest, aby utrzymywać kontakt wzrokowy i uważnie słuchać swojego rozmówcy. Warto też pamiętać o uśmiechu. Istotne jest również, aby poinformować kandydata, kiedy może spodziewać się odpowiedzi z wynikami rekrutacji. W tej sposób dba się o wizerunek firmy, a także okazuje się szacunek kandydatom.
Warto również pamiętać, aby pytania podczas rozmowy nie były stresujące dla rozmówcy – aby nieco rozluźnić atmosferę, warto zapytać na przykład o jego zainteresowania, mocne strony. Ważnym punktem spotkania rekrutacyjnego są także pytania zadawane przez kandydata. Należy dokładnie na nie odpowiadać, a w razie wątpliwości rozmówcy dodatkowo rozwinąć niektóre kwestie, pamiętając o zachowaniu kontaktu wzrokowego.
Sprawdź inne porady rekrutacyjne i dowiedz się, jak poprowadzić rozmowę rekrutacyjną zgodnie z zasadami savoir-vivre!
Na koniec rozmowy rekrutacyjnej warto podsumować warunki współpracy, w tym wysokość wynagrodzenia oraz przypomnieć o terminie wyników rekrutacji. Należy też upewnić się, czy wszystko jest dla niego zrozumiałe i czy nie ma dodatkowych pytań. Następnie koniecznie trzeba podziękować za rozmowę. W dobrym tonie jest również odprowadzenie kandydata do drzwi.
Rozmowa rekrutacyjna przeprowadzona zgodnie z zasadami savoir-vivre jest mniej stresująca dla kandydata. Należy pamiętać, aby z uśmiechem zadawać mu kolejne pytania, dzięki czemu spotkanie przebiegnie w życzliwej atmosferze. Ważne jest także informowanie go o następnych etapach rozmowy oraz rzetelne odpowiadanie na ewentualne wątpliwości kandydata.
Zdjęcie: materiał Partnera.