Zostań mistrzem komunikacji wewnętrznej. To nie musi wiele kosztować!

Potrzebujesz ok. 6 min. aby przeczytać ten wpis

Podstawą zarządzania firmą jest komunikacja wewnętrzna. Skuteczna i dobrze zorganizowana może zwiększyć produktywność pracowników, usprawnić procesy wewnętrzne i zwiększyć zyski.

Komunikacja wewnętrzna to proces ciągłej wymiany informacji między pracownikami firmy. Może być pionowa (przekazywanie informacji od przełożonych do podwładnych i z powrotem) oraz pozioma (przekazywanie informacji w zespołach, wśród współpracowników lub między działami). Skuteczna komunikacja wewnętrzna pozwala kierownictwu usłyszeć pracowników na czas i podejmować właściwe decyzje. Jak więc ją zorganizować?

Skuteczna komunikacja w firmie – porady i wskazówki

Strategia tworzenia jednej przestrzeni komunikacyjnej stanowi rozwiązanie następujących problemów:

  • kształtowania jednolitych standardów postępowania zgodnie z kodeksem korporacyjnym i etyką firmy;
  • pokonywania luk komunikacyjnych w celu osiągnięcia wzajemnego zrozumienia na wszystkich poziomach;
  • otrzymywania informacji zwrotnych od pracowników firmy (każdy pracownik musi zrozumieć, że jego opinia jest ważna i będzie brana pod uwagę, a pracownik potrzebuje wygodnych narzędzi do przekazania tej opinii i szybkiego uzyskania informacji zwrotnej);
  • zwiększania lojalności pracowników.

Aby rozwiązać wszystkie te kwestie, potrzebne jest odpowiednie podejście, plan działania i otwarte na dialog środowisko pracy.

Opracuj strategię komunikacyjną

Jakie cele ma osiągać komunikacja? Jaki jest jej obecny status i co można poprawić? Z jakich narzędzi możesz skorzystać? Jak szybko chcesz osiągnąć swoje cele?

Odpowiedzi na te pytania pomogą Ci stworzyć strategię i plan działania w zakresie komunikacji wewnętrznej. To, jak to zrobisz, zależy tylko od Ciebie, specyfiki Twojej działalności i charakterystyki Twojego zespołu. Uwzględnij wszystkie czynniki, które mogą wpływać na sprawność komunikacji w firmie. I pamiętaj, że dobrze sformułowana strategia powinna być aktualizowana na bieżąco i musi odpowiadać aktualnym potrzebom zespołu oraz firmy.

Planowanie strategii komunikacyjnej firmy
(fot. Morsa Images / Stone / Getty Images)

Używaj odpowiednich narzędzi

Twoi pracownicy są zajęci pracą, a ostatnią rzeczą, jakiej potrzebują, jest natrętna i niezrozumiała komunikacja wewnątrz firmy. Na szczęście wraz ze wzrostem zainteresowania praktykami komunikacji wewnętrznej pojawiło się wiele narzędzi cyfrowych, które sprawiają, że staje się ona prostsza i przyjemniejsza: media społecznościowe, mailing wewnętrzny, czaty pracownicze, intranet, platformy i aplikacje do dzielenia się danymi i przeprowadzania wideorozmów, komunikatory cyfrowe itd.

Dostosuj styl i narzędzia do odbiorców

Kluczem do skutecznej komunikacji z zespołem jest wybór właściwej formy przekazywania informacji konkretnym odbiorcom. W Twojej firmie są różne grupy pracownicze – młodzi, przyzwyczajeni do cyfrowych rozwiązań i półformalnego stylu komunikacji, ludzie po 40. i 50. roku życia, preferujący styl formalny i bardziej tradycyjne narzędzia, pracownicy fizyczni bez komputerów służbowych, osoby pracujące zdalnie. Do każdej z tych grup musisz dostosować metody i narzędzia komunikacyjne, by osiągnąć zamierzone cele.

Wideokonferencja w pracy
(fot. Luis Alvarez / DigitalVision / Getty Images)

Korzystaj z materiałów graficznych i multimedialnych

Według badań większość ludzi lepiej przyswaja informacje przedstawione w ciekawy wizualnie sposób i dłużej je zapamiętuje. Możesz więc tworzyć informacyjne infografiki, wykorzystywać zdjęcia i materiały wideo, a także animacje, zamiast suchego i nudnego tekstu.

Zapewnij kanały informacji zwrotnej

Informacja zwrotna od pracowników jest niezbędna dla sukcesu każdej firmy. Zastanów się, jaka jest wartość myśli lub pomysłu, jeśli nigdy nie zostaną wyrażone? Dlatego daj pracownikom możliwość przekazywania informacji zwrotnych i dzielenia się pomysłami oraz uwagami. Może to być na przykład forum firmowe na zamkniętej stronie internetowej lub tablica w biurze.

Zachęcaj działy do wzajemnej komunikacji

Jeśli jednym z zadań komunikacji wewnętrznej firmy jest wymiana doświadczeń, kluczem do osiągnięcia tego jest interakcja między działami. Zaplanuj sesję Q&A, na której współpracownicy mogą zadawać sobie pytania, lub spotkania różnych zespołów i działów, by mogły omówić bieżące zadania i podzielić się doświadczeniami.

Unikaj przeciążania pracowników informacjami

Pamiętaj o prostych zasadach: nie komplikuj, pisz zrozumiale, krótko i na temat. Staraj się zmniejszyć częstotliwość newsletterów firmowych lub przynajmniej nie przepełniaj ich treścią. Skup się na przekazywaniu najważniejszych i kluczowych informacji.

Dyskusja przy laptopie
(fot. Hinterhaus Productions / DigitalVision / Getty Images)

Prowadź politykę otwartych drzwi

System komunikacji wewnętrznej firmy powinien umożliwiać każdemu pracownikowi kontakt ze współpracownikami, w tym z kierownictwem wyższego szczebla. Polityka otwartych drzwi zachęca do interakcji i aktywnego uczestnictwa w działaniach firmy. Pomaga także budować pełne szacunku i zaufania relacje w zespole.

Zbuduj przyjazną atmosferę

Atmosfera ma kluczowe znaczenie dla komunikacji wewnętrznej, ponieważ buduje zaufanie i sprzyja prowadzeniu dialogu. Twój zespół musi czuć się pewnie i bezpiecznie, by dzielić się z Tobą pomysłami, zgłaszać swoje uwagi i zadawać pytania. Doceniaj nawet najmniejsze sukcesy pracowników, celebruj z nimi osiągnięcia firmy i motywuj ich do działania.

Wyeliminuj czynniki szkodliwe dla efektywnej komunikacji

Zastanów się, czy procesy komunikacyjne w Twojej firmie są dobre i czy spełniają swoje zadania. Jeśli nie, spróbuj określić przyczyny takiego stanu rzeczy. Najczęściej są to takie czynniki jak:

  • konflikty między pracownikami;
  • toksyczny kierownik lub menedżer, którego podwładni się boją i któremu nie ufają;
  • niechęć pracowników do zwracania się o pomoc;
  • brak konstruktywnej krytyki i informacji zwrotnej;
  • błędy popełniane przez pracowników, najczęściej wynikające z niewystarczających kwalifikacji, ale też problemów prywatnych, wypalenia zawodowego itd.

Nawet najlepiej zaplanowana i wdrożona strategia komunikacyjna nie pomoże, jeśli nie wyeliminujesz aktualnych problemów w całym procesie. Efektywny przepływ informacji wewnątrz firmy jest tak ważną i kluczową kwestią, że warto zainwestować w pomoc eksperta lub specjalne szkolenia. Czasem może się to okazać po prostu konieczne, ale jest to ten aspekt działalności, na którym nie warto oszczędzać.

Zdjęcie główne artykułu: fot. Morsa Images / Stone / Getty Images)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*