Media społecznościowe mają wielką moc. To w tę przestrzeń przeniosła się znaczna część naszego prywatnego życia, handel, interesy. Wszystko, co publikujemy, komentujemy i to, jak prowadzimy profil, buduje nasz wizerunek.
Social media to dziś główna platforma komunikacji, relacjonowania życia i utrzymywania kontaktu z bliskimi. Poza prywatną sferą media społecznościowe stanowią platformę życia zawodowego, prowadzenia sprzedaży i nawiązywania relacji biznesowych z potencjalnymi partnerami i klientami. Gdy uświadomimy sobie, że social media są de facto naszą wizytówką, zastanawiamy się, co możemy zrobić, aby we właściwy sposób kreować swój wizerunek.
Oczywiście niefortunny post czy zdjęcie możemy usunąć, jednak to, ile osób zobaczy niewygodne dla nas treści lub zrobi zrzut ekranu, to już zupełnie inna sprawa. Jeżeli zależy nam na budowaniu pozytywnego wizerunku w sieci, to każde działanie powinno być dobrze przemyślane. Dotyczy to także komentowania, repostowania i udostępniania cudzych postów. Dla naszych obserwatorów takie działania będą widoczne. Staną się składową wpływającą na to, jak inni nas ocenią.
W roztropnym tworzeniu treści na socjale nie chodzi o zatracenie siebie i kreowanie nieprawdziwego wizerunku. Nie ma także konieczności zlecania prowadzenia profili zewnętrznym firmom. Patrzmy jednak na swoje profile z dystansem i przez pryzmat partnerów biznesowych, kontrahentów, grupy docelowej. Zastanówmy się, w jaki sposób dana treść może doprowadzić do pogorszenia naszego wizerunku – utraty wiarygodności, braku profesjonalizmu.
Bez różnicy, jakie media społecznościowe mamy na myśli – Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn… Każde z nich ma wyznaczone miejsce na naszą wizytówkę. Powinniśmy przedstawić się followersom, napisać, kim jesteśmy i czym się zajmujemy, co oferujemy. Opis powinien być przystępny i zrozumiały dla naszej grupy docelowej.
Profile w mediach społecznościowych, w odróżnieniu od stron internetowych, są darmowym narzędziem reklamy, promocji, budowania świadomości klientów. Dają także szerokie możliwości kreatywnego prowadzenia konta. Zadbajmy więc o dobre jakościowo zdjęcia, widoczny logotyp, odpowiednie cover photo i zdjęcie profilowe. Korzystajmy z możliwości przypinania ważnych postów u góry tablicy, dodajmy linki do bio itd.
Komentarze z autentycznych profili, polecenia i rekomendacje to kolejny element budujący nasz wizerunek w mediach społecznościowych. Fachowo zjawisko to określane jest mianem mechanizmu społecznego dowodu słuszności. W prostych słowach chodzi o to, że jako klienci/konsumenci szukamy poparcia osób postronnych.
Jeżeli przykładowo znajdziemy na Facebooku sklep z biżuterią rękodzielniczą, przed zakupem sprawdzamy opinie klientów. Chcemy mieć pewność, że profil nie jest oszustwem, wcześniejsze transakcje przebiegły pomyślnie, a towar prezentował najwyższą jakość. Prośmy więc o komentarze. Zachęcajmy klientów np. rabatami na kolejny zakup po wystawieniu rekomendacji. Każdy taki wpis jest niemal na wagę złota.
Media społecznościowe skupiają w tematycznych podgrupach pasjonatów niemal każdej dziedziny. Aby pozyskać klientów lub współpracowników, warto dołączać do zamkniętych i otwartych grup. Nachalna reklama nie jest na nich najlepszą opcją. Warto merytorycznie włączać się w dyskusje i służyć radą, budując pozycję eksperta.
Zdjęcie główne: Tracy Le Blanc/pexels.com