Zdobycie i utrzymanie dobrego pracownika nie jest łatwe, nawet w normalnych warunkach. W kryzysie oddany zespół okazuje się bezcenny.
Pandemia koronawirusa zmusiła wielu przedsiębiorców do zrewidowania i przewartościowania podejścia do własnego biznesu. Jak się okazuje, od kwestii finansowych dla pracodawców dużo ważniejszy jest lojalny pracownik.
Według słownika języka polskiego PWN lojalność jest po prostu postępowaniem zgodnym z warunkami zawartej umowy, pełnionymi obowiązkami, Kodeksem Pracy i zasadami BHP. Nie jest to więc coś, co wyróżnia pracownika, ale jakaś wartość podstawowa, w pewien sposób narzucona.
Natomiast w myśl employer brandingu lojalność wiąże się z zaangażowaniem, zaufaniem, poczuciem przynależności do firmy i utożsamianiem się z jej polityką oraz celami. Zdobycie takiej lojalności wymaga podjęcia odpowiednich działań w wielu obszarach funkcjonowania firmy i prowadzenia biznesu. Jednak, jak pokazują sytuacje kryzysowe, oddany zespół jest wart każdego wysiłku, bo ostatecznie to pracownicy mogą zadecydować o być lub nie być całej firmy.
Według badania Krajowego Rejestru Długów „Jak pandemia zmieniła biznes”, aż 72% pracodawców uznało, że w czasie pandemii najważniejsi są lojalni pracownicy. Dodatkowo przedsiębiorcy zmienili podejście do osób zatrudnionych i w efekcie stali się dla nich bardziej życzliwi, a nawet oferowali im dodatkową pomoc. Skąd taka zmiana?
W dobie kryzysu właściciele biznesów zmuszeni byli do podejmowania trudnych i szybkich decyzji, wprowadzania wielu zmian i dostosowywania się do kolejnych obostrzeń. W tak dynamicznie zmieniających się warunkach to właśnie lojalny i zgrany zespół stał się głównym oparciem firmy. 55% przedsiębiorców pochwaliło swoich pracowników za wzorową postawę. Jedynie 13% zawiodło się na swoim zespole. Pracodawcy wskazywali także, że ich pracownicy:
Według przedstawicieli sektora MŚP rynek pracownika, który miał się świetnie przed pandemią, teraz słabnie. Twierdzi tak aż 70% badanych. Równocześnie wciąż ¾ firm ma problemy z rekrutacją pracowników niższego szczebla (9%), wyższego (15%) i ogólnie (52%). Oznacza to, że oddany i zaangażowany pracownik jest na wagę złota i warto zadbać o jego potrzeby, by nie zdecydował się odejść do konkurencji, która przyjmie go z otwartymi ramionami.
W warunkach, które są nowe i trudne dla wszystkich, warto bardziej doceniać tych ludzi, na których możemy polegać. Jak zatroszczyć się o pracowników w czasie pandemii, by czuli, że firma jest warta ich wysiłków, poświęcenia i ciężkiej pracy?
Praca zdalna nie dla wszystkich jest spełnieniem marzeń. W warunkach kryzysowych, gdy staje się koniecznością, jest dodatkowo ogromnym stresem dla twoich pracowników. Zadbaj więc o to, by ułatwić im tę zmianę i zaadaptowanie się do nowych warunków. Dopilnuj, by wszyscy mieli w domach odpowiedni sprzęt i narzędzia niezbędne do pracy zdalnej. Pracownicy docenią twoje wsparcie i chętniej zaangażują się w powierzone im zadania.
Kryzys poważnie wpłynął na kondycję psychiczną wielu osób. Każdy dzień jest pełen wyzwań i obaw związanych z wyjątkową sytuacją. Dodatkowo dla niektórych druzgocąca może być długoterminowa izolacja od zespołu, poczucie osamotnienia może bardzo negatywnie wpłynąć na motywację i wydajność pracowników.
Zadbaj więc o to, by nie czuli się samotni. Organizuj wideokonferencje i sprawdzaj samopoczucie swojego zespołu. Co więcej, postaraj się zapewnić pracownikom profesjonalną opiekę w tym zakresie – konsultacje z psychologiem, dofinansowania terapii, a nawet darmowy dostęp do aplikacji medytacyjnych.
W obliczu pandemii, która wywróciła nasze życia do góry nogami, wszyscy zaczynamy zmagać się z poczuciem bezsensu i beznadziei. Zmieniają się nasze priorytety, a niektóre problemy sprzed pandemii wydają nam się wręcz trywialne. Twoi pracownicy też walczą z tym przytłaczającym uczuciem, więc daj im cel, misję, która pomoże im odzyskać wiarę w to, że ich działania mają sens i mogą coś zmienić. W dobie kryzysu dobrym pomysłem jest zorganizowanie akcji, która pozwoli pracownikom zaangażować się w walkę ze skutkami pandemii.
Kolejne obostrzenia coraz bardziej ograniczają możliwości swobodnego korzystania z takich miejsc jak siłownie, baseny, sauny, czy kluby sportowe. To znacząco przyczyniło się do pogorszenia kondycji fizycznej wielu osób, z pewnością także twoich pracowników. By pomóc im w tej kwestii, możesz zorganizować wspólne ćwiczenia online z profesjonalnym trenerem personalnym. Obecność zespołu może zmotywować nawet tych najbardziej zasiedziałych. Dodatkowo wspólne ćwiczenia to doskonała integracja.
W tej kwestii nie ma żadnej dobrowolności. To coś, co musisz zrobić, jeśli chcesz, by twoi pracownicy pracowali stacjonarnie. Miejsca pracy powinny być zdezynfekowane i czyste.
Zadbaj o środki czystości w biurze, zwłaszcza mydła i płyny do dezynfekcji w dozownikach w ogólnodostępnych miejscach. Wyznacz bezpieczną odległość między stanowiskami pracy. Umieść w widocznych miejscach informacje o tym, jak należy poprawnie myć ręce. Koniecznie zakup też testy, dzięki którym będziesz mógł regularnie sprawdzać stan zdrowia pracowników i szybciej reagować w przypadku czyjegoś zakażenia.
W trudnym dla wszystkich czasie okazuj pracownikom wyrozumiałość. Jeśli nie wykonali należycie obowiązków, zainteresuj się, co było tego przyczyną – być może to nie kwestia lenistwa, a stresu spowodowanego chorobą w rodzinie, utratą pracy przez partnera lub koniecznością opiekowania się dziećmi, które przecież uczą się zdalnie. Zwykła troska i życzliwość to absolutne minimum, jakie jako pracodawca jesteś winien pracownikom, na których barkach spoczywają losy twojej firmy.
Zdjęcie główne artykułu: fot. Annie Spratt, źródło: unsplash.com