Onboarding w modelu 4C. Jak wprowadzić go w Twojej firmie?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Prawidłowa adaptacja nowo zatrudnionych w znacznym stopniu zmniejsza rotację pracowników i koszty z tym związane. Niestety w Polsce onboarding nadal jest tematem mocno zaniedbywanym.

Onboarding pracowników nie jest trudny. Wymaga jednak odpowiednich narzędzi i rozważenia wszystkich kluczowych kwestii. Firmy, którym zależy na odniesieniu sukcesu, nie mogą pozostawiać go przypadkowi. Potrzebny jest dokładny plan działania. Ostatnim trendem w tym obszarze jest wdrażanie onboardingu w modelu 4C.

Największe wyzwania onboardingu

Badania pokazują, że prawie 30% pracowników rezygnuje z pracy po okresie próbnym, czyli po zaledwie 3 miesiącach. Przyczyną jest lekceważenie znaczenia zaplanowanego i ustrukturyzowanego onboardingu:

  • rzucanie pracownika „na głęboką wodę” bez przygotowania i opieki;
  • źle lub niejasno wyznaczony zakres obowiązków;
  • zła organizacja niektórych procesów w firmie (szczególnie tych związanych z kwestiami formalnymi);
  • brak możliwości integracji z zespołem i budowania więzi;
  • niezapoznanie pracownika z kulturą firmy.

Nowy pracownik nie może być pozostawiony sam sobie, jeśli chcesz, by stał się lojalnym i zaangażowanym członkiem zespołu.

4C w onboardingu – co to znaczy?

Koncepcja autorstwa prof. Talyi N. Bauer z Uniwersytetu Stanowego Portland w Oregonie definiuje 4 filary dobrego onboardingu:

  • compliance (procedury);
  • clarification (zadania i cele);
  • culture (kultura firmy);
  • connection (relacje).

Wyróżnione przez badaczkę filary są odpowiedzią na wszystkie wyzwania, z jakimi musi mierzyć się firma, tworząc plan onboardingu. Coraz więcej pracodawców decyduje się na korzystanie z tego modelu, ponieważ pozwala on precyzyjnie i krok po kroku przejść przez wszystkie etapy wdrażania nowego pracownika nie tylko w obowiązki, ale też w kulturę, wizję i życie firmy oraz zespołu.

4 kroki do skutecznego onboardingu

Krok 1 – procedury. Cały proces naturalnie najlepiej zacząć od formalności, czyli wypełniania niezbędnych dokumentów, tworzenia konta pracowniczego, przekazywania haseł i kodów dostępu, a także identyfikatora. Na tym etapie warto też zapoznać pracownika z oficjalnym regulaminem i zasadami bezpieczeństwa. Aby usprawnić kwestie formalno-prawne, postaw na automatyzację i wykorzystaj dostępne narzędzia online. Daj też pracownikowi czas na zapoznanie się z umową.

Krok 2 – zadania i cele. Dokładnie i wyraźnie wyjaśnij pracownikowi, jakie są jego zadania i zakres obowiązków oraz czego od niego oczekujesz. Dzięki temu szybciej wdroży się w pracę i stanie się efektywny. Warto poinformować pracownika o jego roli w firmie jeszcze w fazie pre-onboardingu. 

Krok 3 – kultura firmy. Na tym etapie nowo zatrudniony powinien poznać wartości, cele i wizję Twojej firmy, kontekst rynkowy, a także oferowane przez Was usługi, kluczowe produkty i realizowane projekty. Ważny jest również nieformalny aspekt życia firmowego, czyli wszystkie niepisane zasady postępowania. Wiedza w tym zakresie pomaga nowicjuszowi budować poczucie przynależności do organizacji i zespołu.

Krok 4 – relacje. Najlepiej wykorzystać osobę buddy’ego, czyli opiekuna, który zapozna nowego pracownika z członkami zespołu, pomoże mu w integracji i odnalezieniu się w grupie. Pracodawca powinien też odpowiednio przygotować zespół na nowego kolegę. Relacje między pracownikami często niesłusznie są bagatelizowane. Tymczasem zżyty zespół pracuje efektywniej i popełnia mniej błędów.

Onboarding to korzyści zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. W każdej firmie sprawdzi się inny plan, dlatego model 4C traktuj jak wskazówki, które poprowadzą Cię w dobrym kierunku.

Przeczytaj też: https://teamowi.pl/dobra-rekrutacja/slang-hr-rozszyfruj-o-czym-mowi-rekruter/

Zdjęcie główne: Tima Miroshnichenko/pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*