Konkursy pracownicze. Co mogą dać Twojej firmie?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Konkursy wewnętrzne – czym są? Jedną z metod motywacji, elementem kultury korporacyjnej czy modnym trendem? Jeśli to pierwsze, czy naprawdę potrafią zmotywować pracowników do wykonywania swoich zadań? I na ile uzasadnione jest organizowanie takich konkursów w konkretnej firmie? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule.

Po co organizować konkursy pracownicze?

Odpowiednio zorganizowane konkursy mogą stać się niezbędnym i wielofunkcyjnym narzędziem do rozwiązywania bardzo szerokiego zakresu zadań zawodowych i personalnych. Tradycyjnie przy organizacji konkursów wewnętrznych stawia się następujące cele:

  • zachęcanie pracowników do osiągania optymalnych wyników;
  • rozwój kompetencji niezbędnych dla firmy;
  • przekazywanie wartości korporacyjnych.

Wyniki wewnętrznych konkursów tworzą „podstawę na przyszłość” dla HR: dostarczają materiału do tworzenia wysokiej jakości rezerwy kadrowej. Wpisując się w kulturę korporacyjną, wpływają na wzrost poziomu lojalności pracowników wobec firmy. Oprócz tego różne typy konkursów mogą realizować inne zadania w firmie.

Konkursy motywacyjne

Pragnienie uzyskania uznania ich prawdziwych zasług od innych jest jedną z podstawowych właściwości ludzkiej natury. Jednocześnie nie tylko nagroda pieniężna, ale także dobrze zorganizowana „hazardowa” rywalizacja pracownicza może działać jako rzeczywista zachęta. Konkursy motywacyjne o tytuł „najlepszego” mają na celu zachęcenie zespołu do osiągania wysokich wyników w pracy. W ten sposób starania pracowników o wygraną bezpośrednio przekładają się na wzrost zysków firmy.

Ważna uwaga: ta metoda stymulowania personelu powinna być stosowana w odpowiednim czasie. Konkursy motywacyjne są skuteczne na pewnym etapie rozwoju firmy – etapie stabilności, kiedy organizacja ma już za sobą okres formowania i szybkiego wzrostu, wypracowała pozytywną kulturę organizacyjną. W przeciwnym razie elementy rywalizacji często prowadzą do pojawienia się niezdrowej konkurencji, której towarzyszą negatywne emocje – zawiść i agresja.

Konkursy integracyjne

Mają na celu wzmocnienie i rozwój kultury korporacyjnej, budowanie zespołu, poprawę atmosfery pracy. Przy odpowiednim przygotowaniu i kreatywności, konkursy firmowe mogą być skutecznym substytutem drogich imprez czy wyjazdów integracyjnych. Ponadto, w przeciwieństwie do jednorazowych wypadów i imprez, konkursy pomagają ukształtować tradycję organizowania wspólnych wydarzeń w zespole, co sprzyja tworzeniu przyjaznej atmosfery w firmie i wzmacnianiu relacji międzyludzkich.

Konkursy wewnętrzne zawodowe

Konkursy te organizowane są w celu rozwiązania konkretnego zadania lub pilnego problemu, przed którym stoi firma. Aby zachęcić pracowników do nowych pomysłów lub niestandardowego podejścia do rozwiązania złożonego problemu, można zorganizować konkurs na innowacje. Takie wydarzenie pomoże również zidentyfikować osoby z inicjatywą – ich potencjał może przynieść firmie ogromne korzyści w przyszłości. Dla utalentowanych pracowników, którzy ze względu na różne okoliczności znajdują się „w cieniu”, jest to świetna okazja do wykazania się.

Konkursy mogą też pomóc wyłonić pracowników na wolne stanowiska lub do grup realizujących nowy projekt. Dzięki takiemu podejściu firma z jednej strony obniża koszty rekrutacji specjalistów, a z drugiej zwiększa motywację pracowników zainteresowanych rozwojem kariery.

Jak widzisz, konkursy pracownicze mogą przynieść Twojej firmie wiele korzyści pod warunkiem, że wiesz, jakie konkretne cele chcesz osiągnąć.

Zdj. główne: Afif Kusuma/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*