Artykuł sponsorowany
Kompetencje są ważne w każdym zawodzie. Są jednak stanowiska, na których nie liczą się wyłącznie Twoje umiejętności i kwalifikacje, lecz także kompetencje miękkie. Co to takiego i w jakich zawodach są niezbędne? Przekonaj się!
Umiejętności, czy też kompetencje miękkie to zestaw cech, które ułatwiają i usprawniają komunikację z ludźmi, zarządzanie zespołem oraz sprawiają, że praca jest efektywniejsza. To na przykład kreatywność, komunikatywność, inteligencja emocjonalna, umiejętność współpracy lub myślenia analitycznego. Taki zestaw tych, oraz wielu innych cech sprawia, że dana osoba ma większe predyspozycje do zarządzania ludźmi, większą siłę perswazji lub jest bardziej predysponowana do pracy z klientem. Dzięki kompetencjom miękkim pracownik lepiej odnajduje się w biurze, pracuje lepiej i odnosi większe sukcesy, na przykład sprzedażowe.
Każdy zawód wymaga nieco innych cech i kompetencji miękkich. Przede wszystkim umiejętności miękkie przydają się na stanowiskach kierowniczych. Prezes firmy lub zarządzający zespołem manager musi posiadać zestaw kompetencji miękkich, aby sprawnie i skutecznie pracować z ludźmi. Również pracownik działu komunikacji z klientem oraz marketingu i telemarketer potrzebuje dużo cech, takich jak empatia, kreatywność, zdolność przekonywania czy cierpliwość. Takie cechy jak myślenie kreatywne, analityczne i wychodzenie poza schematy, powinien mieć spedytor, programista i mechanik. Z pozoru może się wydawać, że do tych zawodów wystarczą tylko umiejętności twarde – wiedza merytoryczna, znajomość tematu, doświadczenie w branży, jednak bez umiejętności miękkich, praca takiej osoby będzie o wiele mniej efektywna. Kreatywność oraz empatia przydadzą się również przy takich zawodach, jak nauczyciel, opiekun osób starszych czy pracownik socjalny. Wszelkie zawody, które wiążą się z bezpośrednią interakcją z człowiekiem, zwłaszcza potrzebującym, wymagają wielu, często nieoczywistych umiejętności interpersonalnych.
Osoba z szerokim wachlarzem kompetencji miękkich może być bardziej wartościowym pracownikiem niż specjalista w danej dziedzinie bez nich. Wychodzenie poza schematy, szukanie rozwiązań w nieoczywisty i niekonwencjonalny sposób i myślenie kreatywne to cechy, które sprawiają, że pracownik jest znacznie bardziej skuteczny w wykonywaniu swoich zadań.
Niestety wiele z kompetencji miękkich to cechy, z którymi trzeba się urodzić. Trudno jest zdobyć takie umiejętności, jak praca w grupie, perswazja czy wysoko rozwinięta empatia. Na kursach samorozwoju oraz szkoleniach z zarządzania zespołem można je w sobie rozwinąć i uwypuklić. Jeśli wiesz, że masz kompetencje miękkie, dbaj o nie i rozwijaj je i nie pozwól im zaniknąć. Są to bardzo cenne cechy, które mogą naprawdę ułatwić życie zarówno Tobie, jak i Twoim współpracownikom oraz klientom. To również klucz do sukcesów zawodowych i pięcia się po szczeblach kariery. Osoby z dobrze wykształconymi umiejętnościami miękkimi dużo lepiej radzą sobie na rozmowach kwalifikacyjnych, są bardziej predysponowane do zajmowania stanowisk kierowniczych oraz awansów.
Bycie dobrym w swoim zawodzie nie oznacza tylko bycia wykwalifikowanym w umiejętnościach twardych. W niektórych, a właściwie w większości zawodów, wiedza merytoryczna oraz doświadczenie i umiejętności muszą być dopełnione kompetencjami miękkimi, które pozwalają na lepsze kontakty ze współpracownikami, partnerami oraz klientami.
Zdjęcie główne artykułu: fot. Morsa Images / Stone / Getty Images