Roześmiana kobieta

U podstaw skutecznego employer brandingu leży jedno pytanie – co firma może zrobić, by być atrakcyjną dla potencjalnych pracowników? Spróbujmy na nie odpowiedzieć.

Bycie pracodawcą z wyboru w praktyce oznacza wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom pracowników i budowanie z nimi silnej relacji opartej na zaufaniu, a także tworzenie przyjaznego środowiska pracy, sprzyjającego rozwojowi zawodowemu. By osiągnąć te cele, trzeba sięgnąć po odpowiednie środki, nie zawsze kosztowne.  

Employer branding coraz ważniejszy

Pracodawcy na całym świecie zaczęli dostrzegać, jak ważne dla sukcesu firmy jest zaplecze personalne. Zbudowanie stałego, silnego i wydajnego zespołu to jedno, utrzymanie go przy sobie to zupełnie inna sprawa.

Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy coraz chętniej zatrudniają specjalistów w tym zakresie lub korzystają z dostępnych na rynku warsztatów. Rosnące znaczenie employer brandingu wskazuje na to, że nie jest to jedynie chwilowy trend, a jeden z podstawowych warunków, które musi spełniać firma, jeśli chce osiągnąć sukces.

Pracodawca z wyboru, czyli jaki?

(fot. KOBU Agency, źródło: unsplash.com)

Firma, która aspiruje do tytułu pracodawcy z wyboru, musi mieć określone cechy. Wśród najważniejszych trzeba wymienić:

  • oferowanie satysfakcjonującego wynagrodzenia,
  • prowadzenie sprawnej i efektywnej komunikacji, zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej,
  • zapewnianie możliwości rozwoju zawodowego oraz awansu,
  • gwarancja stabilnego zatrudnienia,
  • przyjazna atmosfera w pracy, która sprzyja zachowaniu work-life balance.

Właśnie w tych obszarach powinny być podejmowane konkretne działania employer brandingowe. A jakie?

Co możesz zrobić, by zostać pracodawcą z wyboru?

Candidate experience

(fot. bruce mars, źródło: unsplash.com)

Czyli wrażenia kandydata z całego procesu rekrutacyjnego. Tutaj znaczenie ma wszystko – sposób, w jaki przebiega rozmowa kwalifikacyjna, sprawna komunikacja mailowa lub telefoniczna, a także konstruktywna odpowiedź zwrotna, bez względu na wynik rekrutacji. Specjaliści podkreślają, że warto przynajmniej podziękować kandydatom za ich poświęcony czas.

Indywidualne podejście do pracowników

Czyli uwzględnianie ich potrzeb i oczekiwań. Chociaż dogodzenie wszystkim jest niemożliwe, z pewnością dużą zaletą będzie, jeśli pracownicy dostaną możliwość wyboru formy (w biurze, zdalnie lub hybrydowo) oraz czasu (elastyczny grafik) pracy. Warto też rozdzielać zadania zgodnie z predyspozycjami i umiejętnościami jednostek, chwalić i nagradzać pracowników, którzy osiągnęli szczególnie wysokie wyniki lub przyczynili się do sukcesu jakiegoś projektu. Bądź też otwarty na inicjatywy i sugestie swoich pracowników, nie zamykaj się na dialog z nimi.

Dobra atmosfera

(fot. Priscilla Du Preez, źródło: unsplash.com)

Jest jednym z najważniejszych czynników, które decydują o ocenie firmy. Chociaż zależy ona w dużej mierze od ludzi, to postawa pracodawcy nie jest tu bez znaczenia – w końcu możesz dać przykład. Przede wszystkim zwróć uwagę na odpowiednie podejście do pracowników i stwórz przestrzeń dla sprawnej komunikacji opartej na otwartości, wzajemnym szacunku i zrozumieniu. Pomóż też nowym pracownikom wdrożyć się w pracę i życie zespołu.

Rozwój pracownika

Który odzwierciedla się w realnym wsparciu pracodawcy poprzez organizację szkoleń i kursów wewnętrznych oraz dofinansowywanie zewnętrznych, które pracownik sam zaproponował. Dobry pracodawca rozumie korzyści, jakie firmie przynosi inwestowanie w rozwój umiejętności i wiedzy pracowników, a także tworzenie specjalnych programów rozwojowych oraz mentoringowych.

Działania integracyjne

(fot. Spikeball, źródło: unsplash.com)

To istotny element, który nierozerwalnie wiąże się z pojęciem dobrej atmosfery. Integracja sprzyja zacieśnianiu więzi i budowaniu zaufania. Jako przykłady można tu wymienić spotkania, warsztaty, imprezy czy kilkudniowe wyjazdy integracyjne. Jednak w ostatnim czasie coraz wyżej ceni się takie inicjatywy jak firmowe działania charytatywne lub projekty okolicznościowe, w które pracownicy mogą zaangażować się i które stwarzają możliwość bliższego poznania członków zespołu. 

Benefity, czyli dodatki pozapłacowe

Dzisiaj są już praktycznie normą. Standardem w ofertach pracy stały się karty do siłowni, pakiety opieki medycznej, dodatkowe ubezpieczenia albo samochód służbowy. Dlatego trzeba wykazać się kreatywnością, by w tej kwestii wyróżnić się na tle konkurencji i zainteresować potencjalnych pracowników. Coraz częściej pracodawcy oferują też takie dodatki jak bilety na koncerty i wydarzenia sportowe, dofinansowania do posiłku w pracy, dodatkowe dni urlopu, darmowe owoce lub nawet pracownicze chill roomy wyposażone w mini czytelnie czy sprzęt do gier video i VR.

Jakie korzyści płyną z employer brandingu?

(fot. Windows, źródło: unsplash.com)

Można by pomyśleć, że tak rozpieszczani pracownicy staną się leniwi i mniej wydajni, jednak badania pokazują coś wprost przeciwnego. Zadowolony pracownik chętniej przychodzi do pracy, szczególnie do takiej, w której czuje się doceniany i widzi potencjał dla własnego rozwoju zawodowego.

Satysfakcja z wykonywanej pracy sprzyja wzrostowi wydajności, kreatywności i zaangażowania pracowników. Zaczynają utożsamiać się z firmą i stają się swego rodzaju jej ambasadorami, którzy mają faktyczny wpływ na budowanie silnego i pozytywnego wizerunku marki. Większa wydajność i aktywność pracowników przekłada się na jakość świadczonych usług i realizowanych projektów, lepsze efekty pracy, a co za tym idzie – realne zyski.

Zdjęcie główne artykułu: fot. Brooke Cagle, źródło: unsplash.com

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.