Pandemia koronawirusa przyspieszyła digitalizację wielu branż, a to sprzyja wzrostowi znaczenia takich platform jak LinkedIn. Chcąc rozpocząć działania w tym serwisie, warto poznać kilka prostych zasad, które ułatwią dotarcie do klientów.
Przedsiębiorcy i osoby odpowiedzialne za strategie marketingowe firm muszą mieć świadomość, że LinkedIn to nie to samo co Facebook. Serwisy te faktycznie sporo łączy, ale jednocześnie wiele dzieli, i to w ważnych obszarach. Dlatego też, aby nie popełnić istotnych błędów, w działaniach na LinkedInie lepiej nie sięgać automatycznie po schematy, które sprawdziły się na Facebooku. Pytanie zatem, jak zoptymalizować aktywność firmy na najważniejszej platformie biznesowej na świecie?
Aktywność firmy na LinkedInie musi być przede wszystkim dobrze zaplanowana i dopasowana do specyfiki platformy, dlatego przed opracowaniem strategii, warto dobrze przeanalizować działanie serwisu, zachowania jego użytkowników oraz działania konkurencji. Trzeba przy tym pamiętać o zasobach i możliwościach swojej firmy, tak, aby strategia nie okazała się zbyt ambitna. Zdecydowanie lepiej mierzyć siły na zamiary.
W kolejnym kroku warto sprecyzować cele obecności firmy na LinkedInie. Ważne, aby określić, czy chodzi głównie o sprzedaż, budowę wizerunku w określonych grupach docelowych czy może pozyskanie wykwalifikowanych pracowników. Celów może być wiele, ale trzeba pamiętać, że im jest ich więcej, tym bardziej angażujące będzie prowadzenie działań na platformie.
Firma, która chce odnieść sukces na LinkedInie, szczególną uwagę powinna poświęcić profilom związanych z nią osób. To liderzy i pracownicy tworzą tak naprawdę przedsiębiorstwo, dlatego tak ważne jest, aby ich konta miały profesjonalny wygląd. W idealnym modelu działania na LinkedInie istnieje trójkąt zależności między stroną firmową, działaniami marketingowymi, a właśnie profilami osób związanych z firmą.
Po określeniu docelowego wizerunku firmy na LinkedInie oraz celów, jakie mają być osiągnięte z pomocą portalu, można przystąpić do utworzenia lub zaktualizowania strony firmowej. Jest ona wizytówką firmy, która pozwala jednocześnie publikować treści, wypowiadać się na tematy branżowe i integrować działania pracowników. Strona firmowa na LinkedInie dodatkowo dobrze pozycjonuje się w wyszukiwarce Google, dlatego naprawdę warto zadbać o jej maksymalne uzupełnienie.
Budowę strony dobrze jest zacząć od dodania odpowiednich, atrakcyjnych zdjęć: profilowego oraz w tle, a także sloganu i przycisku akcji. Następnie należy uzupełnić informacje o firmie, wybrać dla niej właściwą branżę i dodać specjalizację. Trzeba też wpisać wszystkie lokalizacje przedsiębiorstwa i powiązać je z właściwymi grupami. Jeśli firma oferuje usługi klientom z zagranicy lub współpracuje z zagranicznymi kontrahentami, nie obejdzie się również bez dodania opisu w innych językach.
LinkedIn udostępnia też podstronę dotyczącą kultury firmowej, ale jest ona dość droga i nie ma aż tak dużego znaczenia, więc na początku spokojnie można z niej zrezygnować.
Strona firmowa na LinkedInie może być skuteczna pod warunkiem, że angażuje grupę docelową. Dlatego należy systematycznie publikować na niej wartościowe, odpowiednio zaprojektowane treści.
Na pytania, co publikować i z jaką częstotliwością, nie ma jednoznacznych odpowiedzi. Dylematy te należy rozstrzygnąć, biorąc pod uwagę specyfikę firmy i jej branżę, a także samych odbiorców treści. Jeśli chodzi o częstotliwość, to posty można dodawać nawet kilka razy dziennie – ważne, żeby każda z publikacji była faktycznie ciekawa i wartościowa. Co do tematyki postów, najlepiej sprawdzają się treści z czterech kategorii:
Poszczególne rodzaje treści mogą być publikowane z różną częstotliwością. Ważne jednak, aby żadna z kategorii wyraźnie nie zdominowała pozostałych.
Odpowiednio przygotowana strona firmowa to już połowa sukcesu. Pełny sukces pojawi się wówczas, gdy będą ją tłumnie odwiedzać docelowi użytkownicy. Aby było to możliwe, należy podjąć działania, które pozwolą im dowiedzieć się, że firma ma swój profil w serwisie i jest na nim aktywna.
Sprawdzi się tu na przykład rozesłanie mailingu z informacją do klientów i partnerów, a także dodanie informacji o profilu na LinkedInie do strony www firmy i do stopek e-mail pracowników. Możliwości jest tutaj więcej, ale wykorzystanie trzech-czterech z nich, okazuje się zwykle wystarczające.
Zdjęcie główne artykułu: fot. inlytics | LinkedIn Analytics Tool, źródło: unsplash.com