Headway/unsplash.com

Sukces w biznesie polega na regularnym zwiększaniu obrotów, zysków, zdobywaniu nowych rynków i ciągłym posuwaniu się naprzód. Rozwój wymaga wiedzy i doświadczenia, a tego nie zawsze mamy wystarczająco.

We współczesnym biznesie zmiany zachodzą szybko i nieprzerwanie – niemal z dnia na dzień wprowadzane są nowe technologie, otwierają się kolejne rynki i pojawiają się konkurenci. Strategia firmy musi przystawać do tych zmiennych trendów i warunków, by nie pozostać w tyle. Oprócz tego istnieje szereg czynników wewnętrznych, które silnie wpływają na powodzenie firmy. Jak sobie poradzić z taką ilością zadań i gdzie szukać profesjonalnej pomocy? Odpowiedzią może być konsultant biznesowy.

Konsulting biznesowy – na czym polega?

To fachowe doradztwo menedżerów i właścicieli przedsiębiorstw w zakresie różnych zagadnień ze sfery analizy, zarządzania, prowadzenia i rozwijania firmy. Gdy przedsiębiorca nie może samodzielnie rozwiązać nagromadzonych problemów lub w ogóle ich zidentyfikować, pomoc konsultanta może okazać się konieczna.

Doradztwo biznesowe może pomóc rozwiązać takie kwestie jak:

  • tworzenie lukratywnego biznesplanu;
  • poszukiwanie inwestycji;
  • pełna weryfikacja procesów biznesowych;
  • tworzenie planu sprzedaży oraz wdrażanie nowych strategii marketingowych;
  • rozwój menedżerów jako profesjonalistów zarządzających firmą;
  • prowadzenie szkoleń.

Zalety skorzystania z konsultingu

Doradztwo to działalność intelektualna z praktycznymi korzyściami. Pomaga w identyfikacji problemu, jego analizie, opracowaniu „planu ratunkowego” i wdrożeniu go w praktyce. Jednak konsultant biznesowym może być dobrym pomysłem także w przypadku firm, które stawiają pierwsze kroki na rynku lub chcą dynamicznie się rozwijać. Dlaczego warto skorzystać z porad profesjonalisty:

  1. Konsultant ma świeże spojrzenie na problem z całkiem innej perspektywy i może wskazać Ci to, czego sam nie dostrzegasz.
  2. Profesjonalizm i niezależność eksperta konsultingowego sprawiają, że nie podejmuje on decyzji podyktowanych emocjami lub jakimiś względami osobistymi, ani wymuszonych przez osoby trzecie.
  3. Wiedza i doświadczenie w danej dziedzinie mogą być źródłem nowych informacji i inspiracji, które pomogą firmie się rozwinąć lub stanąć na nogi.
  4. Doradca ma sprawdzone i gotowe metody oraz narzędzia potrzebne do rozwiązania konkretnych problemów.
  5. Konsultant będzie z Tobą szczery, ponieważ w żaden sposób nie jest uwikłany w sieć firmowych relacji i sympatii.

W wielu przypadkach na szali jest przyszłość całej firmy, a dobry konsultant może wyprowadzić ją z głębokiego kryzysu i naprowadzić na właściwą drogę.

Jak wybrać konsultanta?

Ponieważ od doradcy biznesowego może zależeć „być albo nie być” firmy, warto przed ostatecznym wyborem przeprowadzić dokładną analizę. Należy zwrócić uwagę na kwalifikacje specjalistów, portfolio firmy konsultingowej, a także opinie innych klientów. Oto kilka wskazówek:

  1. Zwróć uwagę na czas istnienia firmy. Uważa się, że pięcioletni staż pracy to minimum, by uznać firmę za doświadczoną i renomowaną.
  2. Przeczytaj opinie klientów, ale też odpowiedzi pracowników na negatywne komentarze. Przedsiębiorstwo, które ceni swoją reputację, nigdy nie pozostawi ich bez odpowiedzi.
  3. Nie oszczędzaj. Dobre doradztwo nie jest tanie, ale to inwestycja, która Ci się zwróci. Niestety w parze z niższą ceną idą też mniejsze kompetencje.
  4. Zacznij od bezpłatnej porady. Firmy konsultingowe często udzielają bezpłatnych porad klientom, którzy skontaktowali się z nimi po raz pierwszy. Wcześniejsza komunikacja ze specjalistą pomoże określić poziom jego doświadczenia, a także ogólną użyteczność dla Twojej firmy.

Zdjęcie główne: Headway/unsplash.com

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.