Rozmowa kwalifikacyjna to zdecydowanie najbardziej stresujący etap całego procesu rekrutacji. Jak więc się do niej przygotować i jakich pytań możemy się spodziewać?
Rekruter zazwyczaj korzysta z puli pytań dopasowanych do stanowiska, na które prowadzi nabór, oraz nawiązujących do treści CV, które od Ciebie otrzymał. Oprócz tego istnieje osobna pula pytań, które najczęściej padają na rozmowach kwalifikacyjnych (niezależnie od branży), a które mogą sprawić nam trudność, dlatego warto się z nimi zapoznać. Lista poniżej – zapraszamy do lektury.
To jedno z tych pytań, które nadal zaskakuje wielu kandydatów. Jeśli nie wiesz, czym zajmuje się firma, to znaczy, że wcale nie zależy Ci na tej pracy. Nieudzielenie odpowiedzi na to pytanie praktycznie od razu cię skreśla. Idealny kandydat zna przynajmniej podstawy działalności firmy, jej wartości i cele, a co więcej, jest świadomy tego, co w tym kontekście sam może jej zaoferować.
Przygotowanie do odpowiedzi na to pytanie nie zajmie Ci dużo czasu: zerknij na stronę internetową firmy lub jej profil na Facebooku. Z pewnością znajdziesz coś, co Cię zainteresuje, a do czego będziesz mógł nawiązać podczas rozmowy.
To pytanie sprawdza, co jest Twoją motywacją i czy wybrałeś stanowisko świadomie. Pracownik, który pracuje dla samych pieniędzy albo dlatego, że po prostu musi, wypadnie gorzej na tle tego, który pracuje z pasji czy chęci rozwoju. Również w tym pytaniu znajomość podstawowych informacji o firmie może pomóc udzielić dobrej odpowiedzi.
Odpowiedź na to pytanie pokazuje, czy odnajdziesz się na konkretnym stanowisku i jakim będziesz pracownikiem – zaangażowanym i zadowolonym, czy takim, który w przerwach szuka nowych ofert pracy.
Warto tu wspomnieć o tym, co daje Ci satysfakcję i jakie masz plany zawodowe na przyszłość. Dobrze, by opis Twojej wymarzonej pracy w jakimś stopniu nawiązywał do stanowiska, na które aplikujesz.
Jest to pośrednio pytanie, które pokazuje Twoje aspiracje, cele zawodowe i życiowe, a także gotowość do zaangażowania się i rozwijania w firmie. Odpowiadając, nie mów o konkretnym fizycznym miejscu, ale o punkcie na ścieżce kariery, który chciałbyś osiągnąć – jakie stanowisko chciałbyś zajmować, jakie mieć umiejętności i jakie realizować cele.
Nie krępuj się opowiedzieć o osiągnięciach, z których jesteś dumny, nawet jeśli wydają Ci się małe. Pracodawca szuka osób, które lubią i chcą dążyć do sukcesu, i zwyczajnie sprawia im to radość. Koniecznie opowiedz o konkretach, najlepiej takich, które choć trochę wiążą się ze stanowiskiem, na które właśnie aplikujesz. Wspomnij o nagrodach i wyróżnieniach, zrealizowanych projektach czy pozyskanych klientach.
To jedno z pytań-pewniaków i raczej nie trzeba tłumaczyć, dlaczego. Ustala, czy zaproponowane warunki są dla Ciebie satysfakcjonujące. Mówienie o oczekiwaniach finansowych zwykle wprawia kandydatów w zakłopotanie, tymczasem powinno być naturalne. Nie możesz cenić się zbyt nisko ani zbyt wysoko, warto więc przeprowadzić wcześniej research, by sprawdzić, jaka kwota na danym stanowisku będzie optymalna.
Pamiętaj: zaniżanie satysfakcjonującej Cię pensji nie ma sensu. Jeśli – by sprostać codziennym wydatkom – potrzebujesz konkretnej kwoty w skali miesiąca, nie bój się o tym mówić. Brakujące złotówki nie wpadną Ci same na konto.
Nikt nie jest idealny i rekruter, zadając to pytanie, zdaje sobie z tego sprawę. Nieważne jest więc, jakie masz słabości, ale czy jesteś ich świadomy i czy nad nimi pracujesz. Udzielając odpowiedzi, pomyśl o tych wadach, które nie przekreślą Twojej szansy na pracę. Opowiedz też o tym, jak z nimi walczysz lub jak je zwalczyłeś. To zrobi pozytywne wrażenie na rekrutującym.
Twoje zainteresowania dużo mówią o Tobie, o Twoich umiejętnościach i predyspozycjach. Dodatkowym atutem będzie, jeśli Twoja pasja łączy się jakoś z branżą i stanowiskiem, na którym chcesz pracować.
Nie wymyślaj jednak na siłę wyjątkowych i oryginalnych zainteresowań. Rekruter może Cię sprawdzić i zadać dodatkowe, bardziej konkretne pytania, które niepotrzebnie wprawią Cię w zakłopotanie.
Pytanie z pozoru bezsensowne i ogólnikowe, może jednak wiele mówić o Twojej umiejętności autoprezentacji. Jeśli nie umiesz mówić ciekawie i przekonująco o sobie, to najprawdopodobniej będziesz miał też problem z prezentacją usług i towarów firmy.
Nie mów zbyt wiele o swoim życiu osobistym. Skup się na sferze zawodowej, opowiedz o doświadczeniu i wykształceniu, swoich mocnych stronach i zainteresowaniach, które pomogą Ci w pracy.
To ten moment rozmowy, w którym możesz przejąć inicjatywę i zapytać o kwestie, które Cię interesują. Odpowiednie pytania pozwolą Ci lepiej poznać firmę, zweryfikować Twoje oczekiwania, a przede wszystkim świadczą o dobrym przygotowaniu i profesjonalnym podejściu. Niestety, wielu kandydatów nie wykorzystuje tej szansy.
Choć dla wielu osób pomysł przygotowywania się na rozmowę jest absurdalny, to ostatecznie może pomóc w uniknięciu poważnych wpadek i w obniżeniu stresu. Pamiętaj jednak, że nie liczy się tylko to, co mówisz, ale też to, jak mówisz. Bądź spokojny i opanowany, mów wolno, nie koloryzuj i nie kłam, ale nie bądź też wylewnie szczery. I nie zapomnij o uśmiechu, który może pozytywnie wpłynąć na to, jak odbierze Cię rekruter.
Zdjęcie główne artykułu: fot. Clem Onojeghuo, źródło: unsplash.com