Social media w służbie marki osobistej, czyli jak promować się w sieci

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Marka osobista to potężna narzędzie biznesowe, które pozwala wyróżnić się wśród przedstawicieli tej samej niszy, zwiększyć rozpoznawalność i zdobyć grono lojalnych odbiorców.

Przedsiębiorca, specjalista w dowolnej dziedzinie, polityk czy celebryta z wypracowaną marką osobistą znacznie łatwiej wywalczy swoje miejsce na rynku, zwiększy zyski i rozwinie swoją działalność. W mediach społecznościowych ludzie kupują od ludzi. Przed zakupem usługi lub produktu sprawdzają, jaka osoba za tym stoi – jak dobrze orientuje się w swojej działalności, jakie wyznaje wartości i czy odpowiadają one oczekiwaniom klienta. Aby zdobyć reputację wśród odbiorców i promować siebie oraz swoją firmę, eksperci tworzą markę osobistą.

Czym jest marka osobista i dlaczego warto o nią zadbać?

Marka osobista to publiczny wizerunek danej osoby. To zbiór pewnych skojarzeń, cech i emocji, które w świadomości odbiorców wiążą się z daną osobą. Zadaniem marki osobistej jest stworzenie odpowiedniego wrażenia o Tobie, budowanie Twojej reputacji i rozpoznawalności. Jest potrzebna każdemu, kto chce rozwijać swoją działalność, ponieważ:

  • przyciąga grupę docelową;
  • buduje zaufanie u kupujących;
  • rozwiewa wątpliwości potencjalnych klientów;
  • pozwala wyróżnić się na tle konkurencji;
  • zwiększa liczbę subskrybentów i sprzedaż;
  • zamienia zwykłych klientów w stałych;
  • pomaga zdobyć partnerów i inwestorów.

Oczywiście firmy mogą sprzedawać bez marki osobistej, ale z pewnością sprzyja ona szybszemu rozwojowi biznesu. W końcu ludzie chętniej kupują od tych, których znają i którym ufają.

Rozwój marki osobistej w mediach społecznościowych

Portale społecznościowe to obecnie jeden z najważniejszych kanałów promocji i rozwoju marki osobistej. Wysoka aktywność użytkowników w social media otwiera szerokie możliwości skutecznej komunikacji z grupą docelową, a różnorodność platform i narzędzi pozwala tworzyć różnorodny i ciekawy content zgodny z wizerunkiem firmy. Oprócz Facebooka i Instagrama wykorzystać można też Twitter, LinekdIn, GoldenLine, Snapchat, TikTok, YouTube, Pinterest i cały szereg platform blogowych oraz forów tematycznych.

Elementy marki osobistej w social media

Ważne jest wcześniejsze opracowanie koncepcji Twojej osobistej marki. Nie wystarczy utworzyć strony w serwisach społecznościowych, wgrać parę zdjęć i od czasu do czasu publikować posty. Spójny plan i pomysł na siebie są kluczem do sukcesu. Przemyśl dokładnie następujące kwestie:

  • autoidentyfikacja – kim jesteś?
  • ekspertyza – w jakich obszarach posiadasz wiedzę ekspercką?
  • cechy osobiste i doświadczenia życiowe,
  • wartości i filozofia (w biznesie, relacjach, w życiu),
  • storytelling, czyli Twoja osobista historia sukcesu, osiągnięć, upadków i zwycięstw,
  • co wyróżnia Cię na tle konkurencji? W czym jesteś lepszy?
  • wygląd, styl, zachowanie i komunikacja z publicznością,
  • grupa docelowa – kim są Twoi potencjalni odbiorcy?

Szczególnie ważny jest ostatni punkt. Studiując grupę docelową, z którą planujesz wejść w dialog, będziesz mógł dokładnie określić, jakich kanałów komunikacyjnych użyć, by do niej dotrzeć, i jakie treści publikować.

Specjaliści radzą zwrócić także uwagę na takie aspekty, jak autentyczność, szczerość i spójność. Działania prowadzone na różnych platformach muszą być zgodne i pasować do siebie lub wzajemnie się uzupełniać. Przy tym odbiorcy muszą kupić tę wersję Ciebie, którą im oferujesz – nie próbuj być kimś, kim nie jesteś, bo gdy prawda wyjdzie na jaw, stracisz reputację i zaufanie swoich klientów.

Zdj. główne: Austin Distel/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*