Na czym oprzeć markę osobistą? Poznaj 3 filary personal brandingu

Potrzebujesz ok. 6 min. aby przeczytać ten wpis

Marka osobista pozwala dobrze zarabiać na własnym nazwisku i reputacji. Twój wizerunek będzie kluczem do komunikowania się z ludźmi z różnych dziedzin – klientów, inwestorów i partnerów biznesowych.

Personal branding nie jest zarezerwowany tylko dla polityków, gwiazd filmowych czy innych znanych osobistości. Obecnie to narzędzie niezbędne na drodze do sukcesu każdej osoby, która chce zostać specjalistą w dowolnej dziedzinie. Marka osobista to obraz rozpoznawalny w kręgu potencjalnych klientów, partnerów i pracodawców. Opiera się na trzech podstawach: zasięgu, reputacji i historii. Zasięg nie musi być duży – wystarczy, by obejmował docelowych odbiorców i ważne dla nas obszary zawodowe. Reputacja powinna być dobra, a historia ciekawa i inspirująca.

Czym jest personal branding?

Personal branding, czyli inaczej marka osobista, opiera się na umiejętnościach, cechach osobistych, stylu, działalności, realizowanych pomysłach, ideach i celach jednostki. Innymi słowy, to wszystko to, z czym człowiek-marka kojarzy się innym. Nazwiska Richard Branson, Steve Jobs, Mark Zuckerberg natychmiast rodzą w głowie odbiorcy obrazy i szereg skojarzeń: Zuckerberg – Facebook, młody geniusz; Steve Jobs – Apple, czarny golf, zły charakter; Branson – Virgin, odwaga, innowacja.

W szerokim znaczeniu branding osobisty jest definiowany jako w pełni zaplanowany i strategiczny proces mający na celu promowanie własnej marki. Proces ten jest oczywiście długi i czasochłonny, a jest możliwy tylko wtedy, gdy dana osoba rozumie swoje mocne strony, zna swoje możliwości i ma określone cele oraz wartości, a przy tym wie, jak to wykorzystać.

Drewniane klocki z napisami
(fot. Nora Carol Photography / Moment / Getty Images)

3 główne filary personal brandingu

Na markę osobistą składa się wiele elementów. My wybraliśmy trzy, które stanowią klucz do stworzenia skutecznej i rozpoznawalnej marki osobistej.

Reputacja i wizerunek

Twoja osobista marka powinna wywoływać poczucie zaufania u odbiorców, kojarzyć się z profesjonalizmem i wysoką jakością usług lub produktów. Reputacja marki jest wynikiem komunikacji i interakcji z grupą docelową oraz konsumentami.

Postrzeganie oparte na komunikacji to nic innego jak Twój wizerunek, na który składa się identyfikacja wizualna, reklama, PR, sponsoring itd. Innymi słowy: jak Cię widzą, tak Cię piszą. Z kolei postrzeganie oparte na interakcji wynika z osobistych i bezpośrednich doświadczeń konsumenta z Twoją marką, np. poprzez zakup produktu, uczestnictwo w kursie, zamówienie usługi itd.

Wszystko, co robisz i mówisz, może negatywnie lub pozytywnie wpłynąć na odbiór Twojej marki, a im bardziej rozpoznawalny jesteś, tym delikatniejsza staje się to kwestia. Na to, jak postrzegają Cię inni, wpływają takie czynniki, jak:

  • zachowanie w kontaktach z klientami;
  • sposób prowadzenia kont w social mediach;
  • użyteczność i jakość Twojego produktu lub usługi;
  • Twój wygląd zewnętrzny;
  • design Twojej strony internetowej lub sklepu;
  • działania CSR;
  • profesjonalne podejście;
  • ludzie i firmy, z którymi współpracujesz;
  • umiejętność wycenienia własnych usług.

Budowanie dobrej reputacji nie jest łatwym zadaniem, szczególnie gdy w Twojej grupie docelowej jest wielu różnych odbiorców – nietrudno kogoś urazić lub zniechęcić, ośmieszyć się lub wygłupić, a Internet nigdy nie zapomina.

Mural z kobietą z megafonem
(fot. Westend61 / Getty Images)

Zasięg i networking

To nic innego jak obszary, do których docierasz i w których jesteś rozpoznawalny. Oczywiście im większy zasięg, tym lepiej, jednak najważniejsze jest dotarcie do tych odbiorców, którzy mogą być zainteresowani Twoją marką. Dlatego budowanie zasięgu powinno być ściśle powiązane z Twoją grupą docelową i przeprowadzone za pomocą odpowiednich kanałów:

  • portali społecznościowych;
  • witryn internetowych;
  • forów branżowych;
  • grup tematycznych;
  • giełd pracy;
  • reklamy ulicznej;
  • reklamy w telewizji;
  • reklamy radiowej;
  • newsletterów.

Zadbaj o to, by potencjalni klienci czy współpracownicy dowiedzieli się o Tobie i chcieli nawiązać z Tobą kontakt.

Ważnym elementem tworzenia zasięgów jest networking, czyli budowanie i utrzymywanie kontaktów biznesowych i prywatnych z ludźmi, których pomoc może być przydatna w prowadzeniu działalności. Dla każdego, kto zajmuje się budowaniem osobistej marki, networking powinien stać się jednym z podstawowych narzędzi. W końcu im więcej masz kontaktów i im są one lepsze, tym szybciej rozwija się Twoja osobista marka. Działa to również w przeciwnym kierunku: im silniejsza jest Twoja osobista marka, tym lepiej i szybciej nawiązujesz kontakty.

Dzięki networkingowi zaznaczysz swoją obecność na rynku, otrzymasz nowe zamówienia, zawrzesz umowy partnerskie. Zyskasz też dostęp do oszczędnej promocji – rekomendacja zaufanej osoby jest znacznie ważniejsza (i tańsza) niż tradycyjna reklama. Wtedy też rośnie Twoja wiarygodność w oczach klientów i partnerów.

Szczególnie przydatne jest poznawanie przedsiębiorców, ekspertów i specjalistów z różnych branż na specjalistycznych konferencjach, szkoleniach lub seminariach. To w końcu okazja do prezentacji osobistej marki, rozmowy o sobie i swojej działalności oraz nawiązania przydatnych kontaktów dwustronnych.

Zeszyt z napisem "what is your story?"
(fot. Cn0ra / iStock / Getty Images Plus / Getty Images)

Historia i storytelling

Opowiedz odbiorcom o sobie – kim jesteś, jaka jest Twoja historia, jaką drogę przeszedłeś, jakie masz cele i ideały. Możesz wspomnieć ważne i przełomowe momenty w swoim życiu i karierze, ale też chwile kryzysu i zwątpienia, sukcesy i porażki, wątki osobiste. Wszystko to składa się na Ciebie, a Ty to Twoja marka. Ważne, by zebrać te elementy w spójną całość i stworzyć ciekawą oraz inspirującą historię, którą inni będą chcieli poznać i z którą być może zaczną się utożsamiać. I tu kluczową rolę odgrywa storytelling.

Jego istotą jest przekazywanie informacji metaforycznie, ciekawie, a nawet literacko za pomocą wymyślonych lub prawdziwych historii. Nie przedstawiaj suchych faktów, ale stwórz wyjątkową opowieść, w którą Twoi odbiorcy będą chcieli się zagłębić. Takie historie pomagają skutecznie prezentować koncepcje i budować z publicznością dialog, który opiera się mniej na samym produkcie, a bardziej na emocjonalnym związku między marką a konsumentem. W 2020 r. w stronę storytellingu zwrócili się wszyscy – od dużych firm, takich jak Apple czy Google, po lokalne małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie globalnej nieufności do większości form reklamy cyfrowej opowiadanie historii stało się dobrym narzędziem do przyciągania uwagi odbiorców i oddziaływania na ich emocje, a także budowania wrażenia autentyczności.

Po co budować osobistą markę?

We współczesnym świecie poziom konkurencji jest dość wysoki. Aby wyróżnić się z tłumu, musisz wyrazić siebie, znaleźć swoją osobowość i styl, stać się zauważalnym. Dlatego personal branding sprzyja rozwojowi osobistemu i zawodowemu, pomaga osiągać cele i otwiera drogę do nowych możliwości. To klucz do sukcesu, niezależnie od zawodu i poziomu wykształcenia. 

Zdjęcie główne artykułu: fot. PeopleImages / E+ / Getty Images

Zaciekawił Cię ten artykuł? Przeczytaj także o kompetencjach miękkich na rynku pracy.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*