Dlaczego społeczność wokół marki osobistej jest tak ważna?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Jednoczenie użytkowników wokół produktu może być najbardziej zwycięską koncepcją promocji dla firmy — nie wymaga dużego budżetu i tworzy stale powiększający się krąg lojalnych klientów. Podobnie jest w przypadku marki osobistej. 

Jeśli właściwie przekazujesz swoje ideały i cele odbiorcom, z wdzięczności zrobią więcej dla promocji Twojej marki niż jakakolwiek reklama. O tym, jakie zalety niesie społeczność (community) oddanych odbiorców, opowiemy w tym artykule.

Rola community w marketingu

Marketingowcy wykorzystują społeczność do interakcji z grupą docelową. Jako marka osobista możesz stworzyć platformę do komunikacji z klientami, gdzie będziesz opowiadać o swoim produkcie, dzielić się relacjami z wydarzeń, zbierać feedback itp.

Ponadto społeczność jest sposobem na pokazanie Twojej wiedzy specjalistycznej. Wystarczy odpowiadać na pytania odbiorców i pomagać im rozwiązywać palące problemy. Możesz też publikować przydatne poradniki i organizować webinary, w których podzielisz się swoją wiedzą i doświadczeniem.

Członkowie Twojej społeczności są dla Ciebie wsparciem

Społeczność ludzi o podobnych poglądach jest zasobem, który może działać na korzyść Twojej reputacji. Twoi wierni followersi polecają Cię potencjalnym klientom i partnerom, dają Ci bezcenny feedback i pomagają docierać do nowych grup odbiorców. Najcenniejsze jest to, że nie oczekują niczego w zamian. Po prostu dzielą Twoje pasje i poglądy, cenią doświadczenie i doceniają tworzony content. Jeśli umiejętnie zarządzasz społecznością, odczuwa ona radość i dumę z inwestowania w rozwój Twój i Twojego biznesu.

Jak ocenić efektywność community?

Skuteczność grupy skupionej wokół marki osobistej ocenia się według następujących kryteriów:

  • wielkość społeczności i tempo jej wzrostu;
  • aktywność uczestników – ile polubień, repostów i komentarzy zyskują Twoje publikacje;
  • udostępnianie poza społecznością;
  • konwersja.

Warto zwrócić też uwagę na pewien niuans, jakim jest nazwa społeczności – do tego poziomu lojalności odbiorców dochodzą nieliczni. Przykładami tutaj mogą być Panie Swojego Czasu (marka Pani Swojego Czasu); Foki Janiny (marka Janina Daily) czy Wegang (marka Juszes). Określona nazwa pogłębia poczucie przynależności do jednej grupy, pozytywnie wpływa na odbiór firmy i pomaga budować wyjątkowa więź z odbiorcami, a także oddziaływać na nich.

Postaw na ludzi!

Twoja społeczność może czytać Twojego bloga, słuchać podcastów, komentować Twój kanał na YT, spotykać się z Tobą na regularne biegi w parku lub na progu szkoły Twoich dzieci. To grupa ludzi zjednoczonych wspólnymi wartościami, zainteresowaniami i zadaniami, prowadząca regularną komunikację wewnątrz (pomiędzy członkami społeczności) i realizująca się jako odrębna grupa. Nieważne, czy to 5 osób, czy 50 000. I nieważne, jaki kanał komunikacji wykorzystuje. Każda społeczność może być skuteczna i pożyteczna, jeśli rozumiesz, jak z nią pracować.

Zdj. główne: Denys Nevozhai/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*