Informacja zwrotna lub inaczej feedback to kluczowy element rekrutacji oraz zarządzania zespołem. Bez konstruktywnego feedbacku nie będziemy w stanie ani utrzymać pozytywnych relacji z podwładnymi, ani zbudować pozytywnego employer brandingu.
O istocie tego zagadnienia można by mówić bardzo długo. Odpowiednio skonstruowana informacja zwrotna jest w stanie zmotywować pracownika i szybko poprawić jego wydajność, z drugiej jednak strony – jeśli zrobisz to źle, musisz liczyć się z niemiłymi konsekwencjami (z utratą pracownika włącznie). Jak więc odpowiednio feedbackować? Jest na to jedna sprawdzona metoda, a nazywa się…
Nazwa tej metody to akronim, wskazujący kolejne elementy wypowiedzi, które pomogą stworzyć Ci rzeczową informację zwrotną. Są to kolejno:
A więc realne wydarzenia, które miały miejsce i którym nie sposób zaprzeczyć. Na tym etapie powstrzymaj się od oceny czy strony emocjonalnej. Chodzi wyłącznie o suchy fakt, np.
Zauważyłam/em, że ostatni projekt wysłałaś/eś mi po umówionym terminie
To miejsce na Twoje emocje. Nie daj się jednak ponieść im za bardzo. Powiedz po prostu, co poczułaś/eś w związku z opisaną sytuacją, np.
Zestresowało mnie to, bo nie zdążyłam się z nim zapoznać przed oficjalną prezentacją
W tym kroku ważne jest, by uświadomić drugiej stronie, jakie konsekwencje może nieść dłuższe zachowywanie się w ten sposób. Mogą być to konsekwencje zarówno dotyczące tej osoby, jak i bardziej ogólne, np. odbijające się na całym zespole czy firmie:
Kolejnym razem możemy stracić kluczowego klienta
Wyraź w sposób dokładny to, czego oczekujesz od pracownika na przyszłość w obrębie poruszanego tematu. Pamiętaj, by oczekiwania były realne i zgodne z zakresem obowiązków danej osoby:
Liczę, że przy kolejnym projekcie wywiążesz się z określonego z góry terminu
Na temat metody FUKO istnieją różne wariacje i propozycje jej rozwinięcia. Warto więc np. dodatkowo zapytać, czy podwładny zgadza się z tym, na co zwracamy mu uwagę, a także zapytać o to, co my – jako pracodawcy – możemy zrobić, by pomóc mu w spełnieniu naszych oczekiwań.
Co ciekawe, istnieje również metoda FUO (fakty, uczucia, oczekiwania). Ta uproszczona siostra metody FUKO świetnie sprawdzi się w przypadku pozytywnego feedbacku. Ostatecznie pochwały również stanowią ogromny element motywacyjny, dlatego w codziennym zgiełku i irytacji dnia powszedniego nie powinniśmy o nich zapominać.
Zdjęcie główne artykułu: fot. Westend61 / Getty Images