Pracownik w pandemii. Jak utrzymać jego lojalność?

Potrzebujesz ok. 6 min. aby przeczytać ten wpis

Zdobycie i utrzymanie dobrego pracownika nie jest łatwe, nawet w normalnych warunkach. W kryzysie oddany zespół okazuje się bezcenny.

Pandemia koronawirusa zmusiła wielu przedsiębiorców do zrewidowania i przewartościowania podejścia do własnego biznesu. Jak się okazuje, od kwestii finansowych dla pracodawców dużo ważniejszy jest lojalny pracownik.

Czym jest lojalność pracownika

Według słownika języka polskiego PWN lojalność jest po prostu postępowaniem zgodnym z warunkami zawartej umowy, pełnionymi obowiązkami, Kodeksem Pracy i zasadami BHP. Nie jest to więc coś, co wyróżnia pracownika, ale jakaś wartość podstawowa, w pewien sposób narzucona.

Natomiast w myśl employer brandingu lojalność wiąże się z zaangażowaniem, zaufaniem, poczuciem przynależności do firmy i utożsamianiem się z jej polityką oraz celami. Zdobycie takiej lojalności wymaga podjęcia odpowiednich działań w wielu obszarach funkcjonowania firmy i prowadzenia biznesu. Jednak, jak pokazują sytuacje kryzysowe, oddany zespół jest wart każdego wysiłku, bo ostatecznie to pracownicy mogą zadecydować o być lub nie być całej firmy.

Praca zespołowa
(fot. Leon, źródło: unsplash.com)

Lojalność najważniejsza

Według badania Krajowego Rejestru Długów „Jak pandemia zmieniła biznes”, aż 72% pracodawców uznało, że w czasie pandemii najważniejsi są lojalni pracownicy. Dodatkowo przedsiębiorcy zmienili podejście do osób zatrudnionych i w efekcie stali się dla nich bardziej życzliwi, a nawet oferowali im dodatkową pomoc. Skąd taka zmiana?

W dobie kryzysu właściciele biznesów zmuszeni byli do podejmowania trudnych i szybkich decyzji, wprowadzania wielu zmian i dostosowywania się do kolejnych obostrzeń. W tak dynamicznie zmieniających się warunkach to właśnie lojalny i zgrany zespół stał się głównym oparciem firmy. 55% przedsiębiorców pochwaliło swoich pracowników za wzorową postawę. Jedynie 13% zawiodło się na swoim zespole. Pracodawcy wskazywali także, że ich pracownicy:

  • nie mieli dużych wymagań w związku ze zmianami w firmie (37%),
  • stali się bardziej zmotywowani i zaangażowani (34%),
  • byli gotowi pracować więcej (29%).

Pracownicy na wagę złota

Według przedstawicieli sektora MŚP rynek pracownika, który miał się świetnie przed pandemią, teraz słabnie. Twierdzi tak aż 70% badanych. Równocześnie wciąż ¾ firm ma problemy z rekrutacją pracowników niższego szczebla (9%), wyższego (15%) i ogólnie (52%). Oznacza to, że oddany i zaangażowany pracownik jest na wagę złota i warto zadbać o jego potrzeby, by nie zdecydował się odejść do konkurencji, która przyjmie go z otwartymi ramionami.

Jak dbać o pracowników w pandemii?

W warunkach, które są nowe i trudne dla wszystkich, warto bardziej doceniać tych ludzi, na których możemy polegać. Jak zatroszczyć się o pracowników w czasie pandemii, by czuli, że firma jest warta ich wysiłków, poświęcenia i ciężkiej pracy?

Kobieta z dzieckiem podczas pracy zdalnej
(fot. Justin Lambert / DigitalVision / Getty Images)

Wsparcie w pracy zdalnej

Praca zdalna nie dla wszystkich jest spełnieniem marzeń. W warunkach kryzysowych, gdy staje się koniecznością, jest dodatkowo ogromnym stresem dla twoich pracowników. Zadbaj więc o to, by ułatwić im tę zmianę i zaadaptowanie się do nowych warunków. Dopilnuj, by wszyscy mieli w domach odpowiedni sprzęt i narzędzia niezbędne do pracy zdalnej. Pracownicy docenią twoje wsparcie i chętniej zaangażują się w powierzone im zadania.

Zdrowie psychiczne

Kryzys poważnie wpłynął na kondycję psychiczną wielu osób. Każdy dzień jest pełen wyzwań i obaw związanych z wyjątkową sytuacją. Dodatkowo dla niektórych druzgocąca może być długoterminowa izolacja od zespołu, poczucie osamotnienia może bardzo negatywnie wpłynąć na motywację i wydajność pracowników. 

Zadbaj więc o to, by nie czuli się samotni. Organizuj wideokonferencje i sprawdzaj samopoczucie swojego zespołu. Co więcej, postaraj się zapewnić pracownikom profesjonalną opiekę w tym zakresie – konsultacje z psychologiem, dofinansowania terapii, a nawet darmowy dostęp do aplikacji medytacyjnych.

Poczucie sensu

W obliczu pandemii, która wywróciła nasze życia do góry nogami, wszyscy zaczynamy zmagać się z poczuciem bezsensu i beznadziei. Zmieniają się nasze priorytety, a niektóre problemy sprzed pandemii wydają nam się wręcz trywialne. Twoi pracownicy też walczą z tym przytłaczającym uczuciem, więc daj im cel, misję, która pomoże im odzyskać wiarę w to, że ich działania mają sens i mogą coś zmienić. W dobie kryzysu dobrym pomysłem jest zorganizowanie akcji, która pozwoli pracownikom zaangażować się w  walkę ze skutkami pandemii.

Kondycja fizyczna

Kolejne obostrzenia coraz bardziej ograniczają możliwości swobodnego korzystania z takich miejsc jak siłownie, baseny, sauny, czy kluby sportowe. To znacząco przyczyniło się do pogorszenia kondycji fizycznej wielu osób, z pewnością także twoich pracowników. By pomóc im w tej kwestii, możesz zorganizować wspólne ćwiczenia online z profesjonalnym trenerem personalnym. Obecność zespołu może zmotywować nawet tych najbardziej zasiedziałych. Dodatkowo wspólne ćwiczenia to doskonała integracja. 

Kobieta na ściance wspinaczkowej
(fot. yns plt, źródło: unsplash.com)

Zapewnienie bezpieczeństwa w miejscu pracy

W tej kwestii nie ma żadnej dobrowolności. To coś, co musisz zrobić, jeśli chcesz, by twoi pracownicy pracowali stacjonarnie. Miejsca pracy powinny być zdezynfekowane i czyste.

Zadbaj o środki czystości w biurze, zwłaszcza mydła i płyny do dezynfekcji w dozownikach w ogólnodostępnych miejscach. Wyznacz bezpieczną odległość między stanowiskami pracy. Umieść w widocznych miejscach informacje o tym, jak należy poprawnie myć ręce. Koniecznie zakup też testy, dzięki którym będziesz mógł regularnie sprawdzać stan zdrowia pracowników i szybciej reagować w przypadku czyjegoś zakażenia.

W trudnym dla wszystkich czasie okazuj pracownikom wyrozumiałość. Jeśli nie wykonali należycie obowiązków, zainteresuj się, co było tego przyczyną – być może to nie kwestia lenistwa, a stresu spowodowanego chorobą w rodzinie, utratą pracy przez partnera lub koniecznością opiekowania się dziećmi, które przecież uczą się zdalnie. Zwykła troska i życzliwość to absolutne minimum, jakie jako pracodawca jesteś winien pracownikom, na których barkach spoczywają losy twojej firmy.

Zdjęcie główne artykułu: fot. Annie Spratt, źródło: unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*