Umowa poufności i zakaz konkurencji – czy warto dodać to do umowy?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Każda firma ma swoje sekrety, strategie, taktyki oraz jakąś tajną broń. Wiedzieć o nich mogą wyłącznie pracownicy, a wyniesienie ich poza granice przedsiębiorstwa i, nie daj Boże, wyjawienie konkurentom, to dla niego spore zagrożenie. Stosowane przez firmy strategie marketingowe, opracowywane miesiącami sposoby na dotarcie do grup docelowych i plany działania na kolejne lata muszą być chronione przez wszystkich, nawet byłych, pracowników. Zobacz, co w umowie daje klauzula poufności oraz zakaz konkurencji.

Istota zakazu konkurencji

Głównym celem zakazu konkurencji, jest upewnienie się, że Twój pracownik nie będzie współpracował z konkurencją, a tym samym działać na niekorzyść firmy. Wyprowadzenie strategii działania firmy, sposobów na dotarcie do klienta czy pozyskiwania nowych pracowników to dla przedsiębiorstwa ogromny cios. Niestety takie sytuacje się zdarzają, a chroni przed tym właśnie klauzula poufności, w której zawiera się zakaz konkurencji. Nie tyczy się on jednak wyłącznie przekazywania firmie konkurencyjnej informacji, chodzi tu również o to, by pracownik nie podejmował pracy w firmach konkurencyjnych w czasie trwania umowy. Zakaz konkurencji może obejmować także wyznaczony okres po rozwiązaniu umowy, trzeba to jednak wyraźnie zaznaczyć, a za ten czas pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości 25% otrzymywanego dotychczas wynagrodzenia.

Klauzula poufności – czy warto ją dodawać?

Klauzula poufności to osobny dodatek do umowy o pracę. Jest to swego rodzaju aneks, który może, choć nie musi być dodany. Czy jest on rzeczywiście potrzebny pracodawcy? Prawda jest taka, że zależy to od konkretnego przypadku. Jeżeli pracownik ma dostęp do ściśle tajnych i kluczowych dla funkcjonowania firmy informacji, których wyjawieniem może jej zaszkodzić, warto załączyć do umowy klauzulę poufności, jako zabezpieczenie. Nie jest to jednak konieczne w wypadku, kiedy zatrudniona przez Ciebie osoba nie pełniła kluczowych funkcji i nie miała dostępu do poufnych informacji. Ważna jest tutaj umiejętność oceny ryzyka.

Uwierzytelnianie logowania na laptopie
(fot. d3sign / Moment / Getty Images)

Klauzula poufności w umowie cywilnoprawnej

Umowa cywilnoprawna, czyli tak zwana umowa zlecenie, różni się znacząco od umowy o pracę. Przede wszystkim zatrudnienie nowego pracownika na takiej umowie podlega innym organom niż w przypadku umowy o pracę. Nie oznacza to jednak, że do umowy cywilnoprawnej nie można załączyć klauzuli poufności z zakazem konkurencji. Oczywiście można to zrobić, nic nie stoi na przeszkodzie, dzieje się to tylko na nieco innych warunkach, o których więcej informacji może udzielić Ci kancelaria prawna. W takiej sytuacji dobrze jest jednak zadać sobie pytanie czy warto i, czy zakaz konkurencji jest tu naprawdę niezbędny. Większość pracowników na wysokich stanowiskach nie jest jednak zatrudniona w oparciu o umowę zlecenie, a dla osoby która wykonuje swoje obowiązki bez dostępu do poufnych informacji o firmie, nie muszą być objęte klauzulą poufności.

Zakaz konkurencji oraz klauzula poufności są dla pracodawcy zabezpieczeniem i dają mu większą pewność, że jego pracownik nie wykorzysta zdobytych informacji i umiejętności, by zacząć działać na niekorzyść firmy. Taki aneks można podłączyć praktycznie do każdego rodzaju umowy, od umowy o pracę, po umowę o dzieło, jednak przede wszystkim trzeba zadać sobie pytanie o zasadność takiego działania. Jeśli osoba rzeczywiście ma dostęp do wiadomości, które mogą zrujnować firmę, dobrze jest załączyć klauzulę do umowy, w innych przypadkach nie jest to konieczne.

Zdjęcie główne artykułu: fot. suedhang / Image Source / Getty Images

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*